Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fråga om moms samt Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %

Hej 

Jag har ställt denna fråga tidigare och fick ett jätte bra svar , men har omformulerat den lite så vore jätte tacksam om jag fick svar igen på detta så att jag med säkerhet gör rätt. Som ni märker så är jag jätte rädd att göra fel , man vill ju inte göra fel mot skatteverket.

Jag har startat ett aktiebolag nyligen och använder mig utav visma e ekonomi. 
Innan bolaget var helt klart och jag fick tillgång till företagskontot så köpte jag lite tjänster från fiverr för mitt företag men jag betalade med mitt privata bankkort.

När jag kollar på kvittona som jag har fått från fiverr så finns det ingen moms på dessa. 

Tjänsterna jag har köpt är hemsida / Produktbilder / Annonsbilder
Betalar jag moms på dessa tjänster som jag har köpt ? 

Isåfall vilka konton ska jag bokföra dessa på ?  Jag vill helst bokföra dessa som skulder i bolaget som jag vid senare tillfälle kan ta ut när bolaget är igång och får in inkomst. 

Jag föröskte så gott jag kan och kom fram till dessa konton 
Konto 2893 kredit 366,10
Konto 4531 debit 366,10   momskod 22

2645 (Momskod 48) debet 91,52

2614 momskod 30 kredit 91,52
Då är differensen 0  , är det rätt ? 

Konto 

2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % - Vad menas med detta ? För jag köpte som sagt tjänsten (hemsida . bilder m.m ) från fiverr som är ett företag utanför EU ,  ska jag både skatta och momsa på detta ? 

Sedan har jag en till fråga , om jag köper varor från utlandet inom EU , för att sälja vidare , vilket konto ska jag bokföra dessa på ? 

2 SVAR 2
Pamela J
MODERATOR

Hej!

När det kommer till köp av tjänst från land utanför EU redovisar köparen en omvänd skattskyldighet, dvs lika mycket ingående moms som utgående 'ovanpå' kostnaden. I din kontering ovan är det 91,52kr i både utgående moms (2614) och ingående moms (2645) vilket i sin tur betyder att du varken betalar moms eller drar av moms.  

Om du gjort ett köp till företaget med ditt privata bankkort så ska det bokföras på konto 2893 Skuld till närstående personer. När du senare betalar tillbaka pengar till dig själv bokförs utbetalningen på konto 2893.

Inköp av varor från andra EU-länder bokförs på konto 4056 Inköp varor 25% EG med momskod 20. Även här ska det alltså redovisas en omvänd skattskyldighet på konto 2614 och 2645. 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela

Hej Pamela . gud vad snällt Ditt svar hjälper mig jätte mycket och uppskattar det enomrt. Är så glad att detta forum finns och är så glad att man får ställa lite frågor , för jag har alltid velat lära mig bokföring och det känns så kul att lära sig det nu när man har startat ett eget företag.