Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annelie4
MEDLEM

Hantera betalning av kundfakturor genom egen överföring

Är det någon som har något tips på hur jag kan hantera följande problem:
Min organisation ställde ut ett antal fakturor till ett antal medlemmar, därefter beslutades att betalning av dessa skulle ske från ett "sektionskonto" alltså de konto som medlemmarna kan förfoga över sina medel själva.
Betalningen gjordes genom överföring till organisationens "huvudkonto".
När överföringen gjordes så matchades hela det överföra beloppet mot utställda fakturor. Så långt allt grönt MEN, nu har jag fått en diff på "sektionskontot", alltså de konto från vilket beloppet överfördes. Jag kan inte bokföra kredit 1931 (sektionskontot) och debet 1930 (huvudkontot med kassakoppling) för då blir det en diff på huvudkontot. 
Har någon tips på hur jag kan hantera detta?

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om jag tolkar detta rätt så har först medlemmarna betalt in till sektionskontot och sedan har en summa förts över från sektionskontot till företagskontot. Stämmer detta?

Om det ovan stämmer så skulle ni gjort på detta sätt och så som ni behöver justera detta.

Överföringen som är gjord mellan sektion och företagskontot skall korrigeras så den är bokförd 1930 debet - 1931 kredit.

Jag förmodar att inbetalningarna till sektionskontot redan är bokförda eftersom diffen ni får blir mot 1931.

/Joachim

Annelie4
MEDLEM

Hej,
Det kommer in en form av ersättning till 1931 (sektionskonto, ej bankkoppling) del av den ska överföras till 1930 (huvudorg bankkonto MED bankkoppling) den ska bokföras som intäkt (momspliktig eftersom det är en del av en betalning som medlemmarna ska göra till huvudorg).
Jag kan för mitt liv inte förstå hur detta ska hanteras.

Annelie4
MEDLEM

Först gjorde jag som så:

1. Ställde ut ett antal fakturor till medlemmarna på totalt 80 500 kr
2. Förde över medel från 1931 till 1930, 80 500 kr
3. Matchade fakturorna mot 80 500 kr, allt grönt där men fick då en diff på 1931, hade 80 500 kr för mycket där.

Pratade med supporten som föreslog att jag skulle ställa frågan i forumet. Inget snabbt svar, varför jag krediterade samtliga utställda fakturor eftersom de skulle betalas av sektionskontot 1931.
Bokförde överföringen från 1931 till 1930, nu stämmer bankkontona men jag vill att detta ska redovisas som en intäkt på ett momspliktigt intäktskonto. Hur ska jag nu göra?

Hej

Det beror på att intäkten aldrig bokförts mot 1931 när de kom in där. För att det skall bli rätt så måste man hantera det på följande sätt

1. När pengarna kommer in på Sektionskontot måste de bokföras där och det är detta steg som aldrig skett. 

Så när pengarna kommer in på sektionskontot så skall ni gå in under Försäljning > Kundfakturor och registrera dem som betalda på sektionskontot.
Visar med ett exempel.

När detta görs blir de intäktsförda mot sektionskontot

1931 Debet
30XX Kredit

2. När ni sedan för över pengarna till företagskontot så skall det enbart bokföras mot konto 1931 eftersom det enbart är en överföring mellan olika bankkonton

1930 Debet
1931 Kredit

/Joachim

Frågan bli än mer komplex därför att från allra första början är intäkten fakturerad till huvudorganisationen, intäkten bokförs på 1930 motsvarande rätt intäktskonto.  Av de medlen som är fakturerade tillhör en del sektionen. Då överförs de medlen rätt av med en banköverföring. Dessa medel förfogar sektionsmedlemmarna över själva, de står dem fritt att använda dem i sin verksamhet.

Vidare så ska årligen ska en avgift debiteras sektionsmedlemmarna och betalningen erläggs till huvudorganisationen. Den ska egentligen debiteras på varje enskild sektionsmedlem men eftersom sektionsmedlemmarna kan välja att betala avgiften från sitt sektionskonto 1931 så har man i år beslutat att betala medlemmarnas sammanlagda avgift från sitt sektions konto. Den ska hanteras som att sektionen betalat medlemmarnas avgifter.

MEN skulle man kunna lösa detta genom att göra två verifikat:
1. D 1930, K 931
2. 3041, 2611 och ngt motsvarande kostnadskonto på sektionen. Intäkten ska vara med moms eftersom det skulle ha varit moms på medlemsfakturorna om man utställt sådana i stället. Eller ska man ta bort momskoden i transaktionen så att den inte kommer med i momsrapporten? Om man nu kan göra så här.

Hej

Måste erkänna att jag inte helt är med på hanteringen av detta.

Kan du specificera upp varje händelse var för sig i hanteringen av detta?

Det borde vara 3 helt olika händelser.

1. En inbetalning från huvudorganisationen som skall bokföras som en intäkt. Vilket konto kommer denna in på?

2. En kostnad som debiteras medlemmarna, Vilket konto dras denna från?

3. En överföring mellan de två olika bankkontona och den skall bokföras 1930 debet - 1931 Kredit då det enbart är en överföring mellan två bankkonton.

Summeringen av detta är att intäkten och kosntaden måste bokföras mot det bankkonto (1930 eller 1931) som detta faktiskt sker på. 

Vilket är vad som inte skett i detta fallet är min slutsats eftersom ni får en differens i saldo på ett av bankkontona.

/Joachim

Hej,

Nej det är lite krångligt faktiskt och inte helt lätt, därav diskussionen i detta forum. 🙂
1. Huvudorganisationen fakturera en kund XX kr, medel inflyter till huvudorganisationens bankkonto med bankkoppling 1930
2. Av de medel som faktureras ska en del gå till sektionen - 1931 utan bankkoppling. Överföres från 1930 till 1931

3. Årligen debiteras en kostnad medlemmarna, vanligtvis faktureras detta till medlemmarna men i år har medlemmarna beslutat att ta från sina medel 1931 för att betala avgiften.

Jag började med att ställa ut fakturor till medlemmarna, och gjorde en överföring från 1931 till 1930.
Bankhändelsen på 1930 matchades mot utställda fakturor, allt grönt så långt MEN dt var ju då jag fick en diff på 1931.
Då krediterade jag alla fakturor och bokade överföringen kredit 1931 debet 1930, då stämde banken på 1930 och 1931.
Nu vill jag ju boka upp överföringen som en intäkt på huvudorganisationen för att visa att medlemmarna erlagt sin avgift.
Kan jag hantera detta genom att göra ytterligare ett verifikat där jag bokar mot 30XX (intäkt) i huvudorganisationen och något lämpligt kostnadskonto på sektionen? I så fall ska jag ta bort momskoden eftersom det blir en intern betalning, eller ska jag ha moms. Normalt är det ju en momspliktig intäkt- OM man nu kan jag göra så här?

Hej

Då blir det som jag skrev i ett tidigare svar.

1. Först kommer intäkten in på 1930 och där bokförs den som en intäkt mot 3041 och 2611

1930 Debet
3041 kredit
2611 kredit

2. Sedan förs en del av den summan över till sektionskonto 1930

1930 Kredit
1931 Debet

3. När medlemen sedan betalar avgiften via medlen som finns på sektionskontot så hanerar ni det som jag visade med dessa bilder.

Det blir då bokfört som en intäkt på organisationen men mot sektionens bankkonto.

1930 Debet
3041 Kredit
2611 Kredit

4. Sedan förs en summa över från sektionens bankkonto till företagskontot och bokförs då som du gjort.

1930 debet
1931 Kredit

5. Det jag inte får ihop i det du skrivit är vad det är för kostnad du nämner. Någon kostnad kan jag inte se utan det som sker är att ni flyttar likvida medel mellan sektionens bankkonto och föreningens företagskonto och då räcker ovan hantering.

/Joachim

Hej,

Jag vet inte om jag är extremt otydlig. Jag ska försöka förklara igen.
Steg 1. Huvudorganisationen fakturerar extern kund, extern kund betalar. Betalningen matchar aktuell faktura på bankhändelser.

Steg 2. Av de fakturerade medlen överförs till 1931 - sektionen, överföring från 1930 till 1931.

Steg 3. Årligen ska sektionsmedlemmarna betala en avgift till huvudorganisationen. NOMRMAL ställs vanliga fakturor ut som betalas av medlemmarna själva. MEN inte i år, då har sektionsmedlemmarna valt att använda en del av sina medel till att betala avgiften.

Först ställde jag ut vanlig faktura, när överföringen från 1931 till 1930 gjordes matchade jag fakturorna mot motsvarande belopp. DÅ fick jag en DIFF på 1931.

Jag krediterade därför fakturorna och bokförde bara öveföringen som vanligt från 1931  till 1930.
Jag vill i min bokföring att det ska synas i huvudorganisationen att medlemmarna betalt in den årliga avgiften MEN detta har gjorts från sektionens bankkonto (1931).
Jag tror att jag kan lösa detta med ytterligare ett verifikat där jag helt enkel bokar summan mot 30XX huvudsektionen och mot något lämpligt kostnadskonto på sektionen. Nu är min fråga om man kan göra så? Och hur jag gör med momsen?

BANKEN stämmer ju nu på både 1930 och 1931 så där behöver vi ju inte korrigera något om det är möjligt att göra som jag föreslår ovan?