Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annelie4
MEDLEM

Hantera betalning av kundfakturor genom egen överföring

Är det någon som har något tips på hur jag kan hantera följande problem:
Min organisation ställde ut ett antal fakturor till ett antal medlemmar, därefter beslutades att betalning av dessa skulle ske från ett "sektionskonto" alltså de konto som medlemmarna kan förfoga över sina medel själva.
Betalningen gjordes genom överföring till organisationens "huvudkonto".
När överföringen gjordes så matchades hela det överföra beloppet mot utställda fakturor. Så långt allt grönt MEN, nu har jag fått en diff på "sektionskontot", alltså de konto från vilket beloppet överfördes. Jag kan inte bokföra kredit 1931 (sektionskontot) och debet 1930 (huvudkontot med kassakoppling) för då blir det en diff på huvudkontot. 
Har någon tips på hur jag kan hantera detta?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om jag tolkar detta rätt så har först medlemmarna betalt in till sektionskontot och sedan har en summa förts över från sektionskontot till företagskontot. Stämmer detta?

Om det ovan stämmer så skulle ni gjort på detta sätt och så som ni behöver justera detta.

Överföringen som är gjord mellan sektion och företagskontot skall korrigeras så den är bokförd 1930 debet - 1931 kredit.

Jag förmodar att inbetalningarna till sektionskontot redan är bokförda eftersom diffen ni får blir mot 1931.

/Joachim

Annelie4
MEDLEM

Hej,
Det kommer in en form av ersättning till 1931 (sektionskonto, ej bankkoppling) del av den ska överföras till 1930 (huvudorg bankkonto MED bankkoppling) den ska bokföras som intäkt (momspliktig eftersom det är en del av en betalning som medlemmarna ska göra till huvudorg).
Jag kan för mitt liv inte förstå hur detta ska hanteras.

Annelie4
MEDLEM

Först gjorde jag som så:

1. Ställde ut ett antal fakturor till medlemmarna på totalt 80 500 kr
2. Förde över medel från 1931 till 1930, 80 500 kr
3. Matchade fakturorna mot 80 500 kr, allt grönt där men fick då en diff på 1931, hade 80 500 kr för mycket där.

Pratade med supporten som föreslog att jag skulle ställa frågan i forumet. Inget snabbt svar, varför jag krediterade samtliga utställda fakturor eftersom de skulle betalas av sektionskontot 1931.
Bokförde överföringen från 1931 till 1930, nu stämmer bankkontona men jag vill att detta ska redovisas som en intäkt på ett momspliktigt intäktskonto. Hur ska jag nu göra?