Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DianaSwe23
MEDLEM

Hantera ej betalda kundfakturor

Hej

Jag gör bokföring åt ett reseföretag och under 2022 har man sålt några resor och fått förskott för dem.

Men i slutet av 2022 fanns det några kundfakturor som inte var betalda och de kommer inte att betalas.

Jag gjorde momsrapporter efter dessa försäljningar. Kan jag bara skapa en kredit faktura hela summan som inte kommer att betalas eller ska jag ta hela summan som konstaterad kundförlust? Kan jag ha momsen i total summan eller måste jag separera den? Behöver jag redovisa ändringen till Skatteverket?

Förskott som man fick från kunderna i 2022 betalades tillbaka nu i 2023. Något speciellt man behöver göra i 2022 för det?

Tack på förhand

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Det finns en del regler kring när man får redovisa en kundfaktura som konstaterad kundförlust vilket du kan läsa om här. Detta avgör också om du får ta tillbaka momsen eller inte, eftersom man bara får ta tillbaka den vid konstaterad kundförlust eller vid krediterad försäljning. Om du kan skapa en kreditfaktura eller inte beror på, det finns inte lika tydliga vägledningar kring när man får och inte får göra så där får jag hänvisa dig till Skatteverket. Skulle säga att så länge kreditfakturan skickas till kunderna så bör det inte vara några konstigheter eftersom man då kan anse att ni kommit överens om att de inte skall betala och därmed skickar ut en kredit. Om det inte går att skicka kreditfaktura så skulle jag säga att det bästa är att hantera det som en kundförlust enligt de reglerna. 

Om dessa förskott aldrig blev intäktsförda så skulle jag säga att du inte behöver göra något utan låta de ligga på 2XXX kontot i 2022 och sedan minska kontot vid återbetalningen om tjänsten/varan aldrig levererades. Om den levererades men att kreditfakturor ställdes ut och betalade tillbaka pengar så bör de intäktsföras i 2022 och bokföras som en kreditering i det år kreditfakturorna ställdes ut. Du får gärna återkomma om jag missförstått din sista mening med förskotten, så hjälper jag dig vidare i sådana fall. 

Ha det fint. 

Josefine