Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FrankM
UTFORSKARE

Hantering av faktura från mitt bolag skapad av partner

Hej

 

Jag jobbar i ett projekt mot slutkund genom en samarbetspartner. Denna samarbetspartner har en tidportal där jag registrerar mina timmar. I slutet på månaden skickar jag in dessa timmar och då skapar deras system två fakturor; En från partnern till slutkund och en från mitt bolag till partnern. De skapar alltså en faktura på vegnar av mitt bolag.

 

Jag har fått hjälp på eEkonomi-forumet med hur jag kan "få in" sådana fakturor i eEkonomi (läs: bokföra dem manuelt på konto 1510). Dock blir det ju så att fakturan då ej kopplas till mitt artikelregister och det blir väl då också bara en bokföringspost (m/reskontrakoppling) som t.ex inte med i underlaget för försäljningsstatistik/rapporter etc.

 

Min fråga är nu om det ur en bokförningssynpunkt är ok att - i stället för att bokföra partners faktura manuellt - skapa en egen faktura från eEkonomi baserat på följande kriterier:

 

- Antal timmar, timmpris, totaltpris, momsbelopp etc. kommer att vara identisk med beloppen på partnerfakturan.

- Min faktura kommer att innehålla partnerns fakturanummer som referens

- Min faktura kommer inte att skickas någonstans

- Min faktura kommer att häftas ihop med partnerns faktura så att båda blir en gemensam verifikation i min verifikationsmapp

 

Är detta ett ok sätt att hantera det på? Eller bryter detta mot BFL på något vis?

 

Mvh

Frank Mortensen

Managon AB

1 SVAR 1
Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej Frank!

Så länge du sparar den riktiga fakturan, då det är den som är själva underlaget till bokföringen - så ser jag inte att det skulle vara några problem.