Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Har AB. Har en icke betald faktura. Får jag dra av den i min bokföring? -eEkonomi

Har en faktura jag aldrig fick betalt för. Har vid flertal tillfällen kontaktat kund skriftligt och ändå inte fått betalt för den. Pratade med skatteverket som sa att det var avdragsgillt i mitt företag.
Har jag verkligen förstått rätt då? Är alltså hela kostnaden ex moms avdragsgill?
15 SVAR 15
Highlighted
CHAMPION

Re: Har AB. Har en icke betald faktura. Får jag dra av den i min bokföring? -eEkonomi

Hej Fredde,
Det kan man väl säga eftersom du bokar tillbaka försäljningen och får tillbaka momsen.

MVH

Kenneth
NY MEDLEM

Re: Har AB. Har en icke betald faktura. Får jag dra av den i min bokföring? -eEkonomi

Du svarar ju på allt . Grymt 😄
Jag är hantverkare. Så det är ingen vara jag sålt. 
Men då bokför jag det som en förlust. Vilket ju innebär att jag får in en del av pengarna iallafall då jag minskar min omsättning

Se upp lite först bar med att kreditera. Har själv fått krediteringen underkänd av Skatterverkwt p.g.a. att jag inte ansökt hos kronofogden om batalningsföreläggande och sedan utmätning för fordran. Blev påförd skattetilägg m.m. Även vid små skitbelopp kan det vara aktuellt. Sedan beror det på hur långtid det gåt sedan fordran uppstod. 3-4 år och det kan vara ok ändå.
NY MEDLEM

Kunden bestrider fakturan. Vi har inget kontrakt. Men jobbet är väl dokumenterat.
Men om jag då skickar det till kronofogden och inkasso så ska det alltså inte vara några problem?

Du kan hoppa över inkasso och gå direkt till Kronofogden om du vill. Finns inget krav på inkasso. Är kunden en juridisk person så får han en betalningsanmärkning . Ofta får man betalt om man upprättar en ansökan och sedan skickar den för kännedom till kunden. Om det inte hänt något så postar man den efter en vecka till kronofogden . Sedan måste man ta ställning till om bestridandet är befogat eller ej.
NY MEDLEM

Du kan inte skicka den till Kronofogden eftersom kunden bestridit fakturan, du måste istället vända dig till tingsrätten på kundens ort.
NY MEDLEM

Jag vet att för att få betalt måste jag till tinget. Precis som Thomas säger. Och det kanske blir så ngn gång. Men frågan är detta är avdragsgillt. För jag har inte lagt ut pengar. Men tid har jag lagt ut.

Har pratat med skatteverket och fått dubnla bud. En sa det var avdragsgillt och nästa att det inte var det. Men jag kan ju ha förklarat bättre den andra gången 🙂
NY MEDLEM

Ja, stämmer...det har jag också. Vid det tillfället godtog SKV bara konkursbeslut... och det var flera år gamla KF. 
NY MEDLEM

Hej!
Jag förstod inte helt. Att göra så ärendet går till kronofogden kan jag göra.
Men betyder det att dom åndå kan neka?