Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hjälp med Korrigeringsverifikationer.

Hej! 

 

Jag har snurrat bort det lite nu i semester tider.

Skulle "nolla" två verifikationer med korrigering. Sen av misstag korrigerat igen tillbaka till dom ursprungliga kontona. Så har nu korrigerat en korrigerad verifikation.

 

Alltså såhär

 

3051 - debet

2611 - debet

1930 - kredit

 

Korrigerad verifikation

 

3051 - kredit

2611 - kredit

1930 - debet

 

Korrigering Nr2.

 

3051 - debet

2611 - debet

1930 - kredit

 

Kan jag korrigera tillbaka det här med en ytterligare korrigerings verifikation eller hur ska jag gå tillväga?

Mvh Mathilda

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Mathilda!

 

Det är lätt hänt att man gör så här i semestertider. Det går jättebra att göra en till korrigeringsverifikation för att nollställa den felaktiga korrigeringen du råkade göra. Tänk på att hänvisa till den gamla så att du vet vilken det gäller. Vill du ha hjälp med hur du ställer upp konteringen rent programmässigt så är det bara att återkomma om vilket Visma program du använder så kan jag skicka ditt ärende till min kollega som kan guida dig i programmet. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Okej tack för svar. Jag använder Visma eekonomi.

Hej!

 

För att lösa ovan situation i Visma eEkonomi skulle jag rekommendera dig att skapa upp en ny manuell verifikation med samma konton fast med omvända debet och kredit mot de du har i ursprungsverifikationen. I beskrivningen på den manuella verifikationen kan det vara bra att lägga till en rad som tydliggör att det är en korrigering på ursprungsverifikationen. På det sättet kan man snabbt koppla ihop dem om så skulle behövas.

 

När du gjort detta så har du totalt fyra verifikationer. Av dessa fyra bör två verifikationer ha 1930 i debet och två 1930 i kredit. Då är allt nollat och borde stämma enligt hur du vill ha det. 🙂 

 

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen. 

 

Önskar dig en fortsatt fin vecka!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂