Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur administrerar jag kundinbetalningar som ska matchas mot flera fakturor? - eEkonomi

Jag driver resebyrå (precis startat) och våra kunder kommer betala med kort online på webbsidan. De får en bokningsbekräftelse automatiskt på mailen när de bokat.

Frågan är hur vi bokför detta smidigast?

Varje kund kommer ha åtminstone 3 fakturor som ska kopplas till sig (flyg, hotell,aktivitet på resmålet). Hur kopplar/matchar vi smidigast kortinbetalningen mot de olika leverantörsfakturorna? Via projektnummer? Det blir i så fall många sådana om alla kunder som bokar ska ha ett eget sådant...

Och var ska vår vinstmarginal bokföras?

Jag kommer ändå behöva lägga upp de som kunder i systemet antar jag eftersom de måste få en faktura eller "betalningsbekräftelse" fast de betalat med kort på webben 🙂

Finns det något smart sätt att göra detta på tro? Känns som att det kan bli otroligt rörigt om man inte har struktur från början.
3 SVAR 3

Dels så tror jag att projektnummer är det absolut bästa att få ihop bokföringen. Vi har en bussresearrangör där vi gör på det viset. Och där betalar man förskott i samband med bokningen rätt långt i förväg och det är en rätt intressant bokföring men får göra. 
Vet inte om du känner till det men just researrangör (ej transportör) där det ingår både resa och andra aktiviteter skall använda VMB-beskattning. Bifogar länk där du kan läsa om detta: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattni...
När jag en gång i tiden (1995) gick en kurs i nya EU-momsen så hoppade man över hela det avsnittet då det var så komplicerat. Viktigt att sätta sig in i. Fast det kanske du redan gjort. Oavsett vilket så önskar jag lycka till! Och det är inte ironiskt....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. Jag får utgå från att projektnummer är det smidigaste (och minst röriga). Jag har läst på om VMB beskattning, men undrar hur det ser ut på kundens faktura?

VMB som du då skall använda på "vanliga" kunder innebär att fakturan saknar uppgift om moms. Precis som med all annan VMB-beskattad handel. Och du skall använda VMB så fort det ingår något utöver persontransporten i fakturan. Du får inte lyfta moms på kostnaderna och du får använda en schablonberäkning för hur stor vinsten är. Finns mycket att läsa om det och Björn Lunden har en bok i ämnet som nog hanterar det mesta... Lycka till!