Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EmmaBal
NY MEDLEM

Hur bokför jag Chat GPT/Google som gjorts från mitt privatkonto?

Hej! 

I uppstarten av mitt konsultbolag tog det tid att få igång mitt bankkonto hos SEB. Under tiden betalade jag onlinetjänster som Chat GPT och Google One som jag använder i mitt bolag med mitt privatkonto. Nu förstår jag det som att jag behöver bokföra kostnaden som en skuld från bolaget till mig som privatperson, men jag är inte helt säker på hur jag ska bokföra. Jag har testat nedanstående men då diffar det på -19,80. Chat GPT är tex ett amerikanskt bolag, vilket gör mig osäker på hur jag ska bokföra momsen. Vad gör jag för fel?

2893 - kredit 99 kr 
6540 - debet 79,20 kr
2645 - debet 19,80 kr 
2614 - kredit 19,80 kr

differens: - 19,80 kr 

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Felet är att du inte har det totalt betalda beloppet på konto 6540. Vi inköp av varor och tjänster från andra länder så får momsen inte dras av. Det redovisade momsbeloppet kommer då också blir något högre.

Bifogar en bild på hur konteringen skall se ut. Observera momskoden efter konto 6540 som du måste lägga dig på egen hand. Tänk även på att det kan vara antingen momskod 21 (25%) om du betalt till ett EU land eller 22 (25%) om betalningen skett till ett aland utanför EU.

/Joachim

EmmaBal
NY MEDLEM

Tack för snabbt svar, Joachim! 🙂