Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malcolm Gueye
MEDLEM

Bokföring av årets resultat(Handelsbolag), tekniskt fel?

Jag håller på med den slutgiltiga bokföringen av årets resultat men har stött på ett problem. Mina egna kapital konto 2019- Delägare 1 och 2029- Delägare 2, minskar i kredit istället för debet vilket orsakade i negativa saldon på båda kontona efter bokföring. Detta i sin tur ledde till ej överensstämmande balansräkning och resultatrapport.

Någon som har en lösning eller stött på samma problem? 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om ni gjort en vinst så skall konto 2019 och 2029 vara negativa. Vinsten är en skuld till delägarna. 
Jag förmodar att det i resultat och balansrapporten inte lägre finns ett beräknat resultat?

Har du möjlighet att bifoga en balansrapport där man ser samtliga konton så jag får se hur det ser ut?

/Joachim

Hej,

Är relativt ny inom ämnet så kan vara ett missförstånd. Balansrapport bifogad:

Hej

Det ser helt korrekt ut. Det beräknade resultatet är noll och som jag skrev i mitt tidigare svar så blir en vinst en skuld till respektive ägare i företaget.

Så utifrån balansrapporten så är det enda som är kvar att göra momsredovisningen.

jag förmodar att ni vet helt säkert att inget mer kommer ske i företaget i 2024. Resultatet skall alltid vara den sista verifikationen som man bokför.

/Joachim