Hej,
Jag planerar att erbjuda vissa tjänster gratis online via Zoom med möjligheten för kunderna att donera valfritt belopp till mig för användandet av dessa via PayPal. Hur gör jag med moms och bokföring av detta? Jag har enskild firma och arbetar från Sverige. De flesta kunder bör befinna sig i Sverige men inte nödvändigtvis alla. Jag kommer inte att få tillgång från uppgifter från dem eftersom jag inte fakturerar något utan bara tar emot betalningar. Spelar det någon roll i sammanhanget?
Tacksam för hjälp!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Då det handlar om valfria betalningar/donationer/gåvor så skall detta bokföras på konto 3993 mottagna donationer och gåvor utan moms.
jag skulle även råda dig att för säkerhetsskull kontrollera med skatteverket vad de säger om detta. Det kan vara så att de har en annan uppfattning om hur det skall hanteras.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej,
Tack! Jag skulle tro att de ser donationerna som ersättning för utförd tjänst, men ska höra med dem. Om det är så - hur bokför jag då?
Med vänlig hälsning,
Isabella
Alternativet är att bokföra det som just försäljning av tjänster i så fall.
Konto 3041 om det är till kunder inom sverige
Konto 3305 om dte är till kunder utanför EU
Konto 3306 om det är till kunder inom EU
Det beror även på om du säljer till företag eller privatpersoner då eventuell moms då behöver hanteras på olika sätt.
/Joachim
Hej,
Tack. Det är till privatpersoner. Hur bokför jag det då? Vi kan säga att en donation är på 200 kr som exempel.
Mvh
Isabella
Hej
Till privatpersoner i Sverige och inom EU skall du bokföra det på följande sätt om skatteverket säger att det skall anses som vanlig försäljning.
Till privatpersoner utanför EU så skall du bokföra det på detta sätt.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej!
Jag har en följdfråga. När kunderna betalar donationerna får jag in dem på mitt PayPal-konto och ser saldot där. Därifrån kan jag sedan göra en utbetalning till mitt företagskonto för att få pengarna. När jag gör det drar PayPal en avgift, så jag får lite mindre pengar än vad som faktiskt donerats. Ska jag bokföra både transaktionen kund-till-mitt-PayPal-konto, eller bara utbetalningen som jag gör från PayPal till mitt företagskonto? Vilket/vilka bokföringsdatum ska jag välja? Jag kan ju bestämma själv vilken dag jag gör utbetalningen. Avgiften har jag bokfört som bankkostnader på konto 6570. Är det rätt?
Mvh,
Isabella
Hej
Då det kommer in en lägre summa så skall avgiften dras av /bokföras vid insättningen. Visar med exemplet på försäljningen till privatpersoner inom sverige och inom EU som exempel.
Försäljningen var på 1 000 kr men paypal har tagit 50 kr vad överfröringen.så enbart 950 kr kommer in på företagskontot.
jag använder konto 6044 i mitt exempel men det går bra att använda 6570 också.
/Joachim
Tusen tack!
/Isabella
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.