Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jrcrip
MEDLEM

Bokföra lämnat villkorat aktieägartillskott

Mitt bolag äger 10 % av ett annat bolag. Mitt bolag har lämnat villkorat aktieägartillskott till det andra bolaget. Hur ska detta bokföras i mitt bolag? 

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Det villkorade aktieägartillskottet ökar anskaffningen på aktierna. Dvs debet på det konto där du har anskaffningsvärdet på aktierna, 13-någonting.

//Carina

Stämmer det verkligen? Ett ovillkorat aktieägartillskott ökar ju anskaffningsvärdet på aktierna, så då är väl 13XX rätt. Men ett villkorat aktieägartillskott får ju inte adderas till anskaffningsvärdet. Ska ändå 13XX användas?

Hejsan. Om du som privatperson lämnar ett villkorat tillskott till ditt bolag så blir det en fordran och läggs inte till anskaffningsvärdet, helt rätt där. Men, konstigt nog, så är det så att om ett moderbolag lämnar ett villkorat tillskott till sitt dotterbolag så skall det, i likhet med ett ovillkorat tillskott, öka anskaffningsvärdet på aktierna. Å andra sidan så saknar det, rent skattemässigt betydelse i aktiebolagsvärlden då en utdelning är skattefri. Så är man ensam ägare till dotterbolaget så kan man lika gärna göra ovillkorade tillskott då en återbetalning är skattefri även då....  Men jag håller med om att det är lite märkligt. Jag trodde från början att det skulle bokats som en fordran, vilket det ju rent avtalsmässigt är... men icke.. Lycka till!

I det här fallet är det ett ägarbolag som äger 50 % i ett intressebolag. Därför vill jag ha tillskottet villkorat. Men då använder jag 13XX. Tack!