När jag får en faktura betald har jag som rutin att överföra momsen till mitt sparkonto så att det blir klart för mig att det är pengar jag inte ska röra och som jag sen betalar in till Skatteverket. När kontohändelsen dyker upp i Visma eEkonomi och jag ska bokföra det som överföring mellan egna konton måste jag välja mellan kassakonto och skattekonto. Vilket är lämpligast? Det är ju inte ett riktigt skattekonto jag överför till.
Löst! Gå till lösning.
Hej
1. Är sparkontot ett privat eller företagskonto?
2. Om det är ett företagskonto så bör du lägga till det kontot under Inställningar > Kassa- och bankkonton som ett nytt företagskonto.
Döp det till Sparkonto sedan har du detta att välja på under överföringar mellan bankkonton.
Du ska inte välja något Kassa eller skattekonto då de avser andra typer av konton.
/Joachim
Tack Joachim! Sparkontot tillhör mitt företagskonto. Jag har nu lagt till ett nytt företagskonto och döpt det till sparkonto. I fältet "bokföringskonto" valde jag "1940 - övriga bankkonton". Är det korrekt?
Blir det konstigt i bokföringen om jag "lägger undan" pengar på detta sätt för att i ett senare skede föra tillbaka dem till huvudkontot när det är dags att betala till skattekontot?
/Kara
Hej
Det bilir helt korrekt och absolut inte konstigt att man placerar pengar på något annat konto än företagskontot löpande.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.