Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

George62
MEDLEM

Hur ska gåva till styrelse bokföras?

Ska ge gåva till personerna i mitt styrelse har ett företag som är Aktiebolag och har två personer med i styrelsen. De är inte anställda utan endast med i styrelsen i företaget.

Så jag undrar hur detta skall bokföras och vad max beloppet är för varje person.
Är gåvorna skattepliktiga?

Tack på förhand

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Julgåva är skattefri om värdet inte överstiger 450 kronor inklusive moms.

Jubileumsgåva är en gåva till en anställd när företaget firar 25-, 50-, 75- eller 100-årsjubileum. Värdet får inte överstiga 1 350 kronor inklusive moms.

Minnesgåva är en gåva av minneskaraktär som lämnas till varaktigt anställda i samband med att den anställda uppnår viss ålder (till exempel den anställdes 50-årsdag), längre tids anställning (20 år eller mer) eller när en anställning upphör. Minnesgåvor är skattefria om värdet inte överstiger 15 000 kronor inklusive moms och inte ges vid mer än ett tillfälle utöver när anställningen upphör.

Med varaktigt anställda i samband med minnesgåvor anses anställda med en sammanlagd anställningstid om minst sex år.

Övriga gåvor, det vill säga annan gåva från arbetsgivaren än julgåva av mindre värde, sedvanlig jubileumsgåva och skattefri minnesgåva, jämställs med ersättning för utfört arbete. En sådan gåva är skattepliktig för den anställda.

Ovan kan du läsa ett klipp från skatteverkets hemsida ang gåva

Mikael
George62
MEDLEM

Vid bokföringen vilket skattekonto kommer att bokföras då? Ett av dem är då 1930 men gåvan vad gäller där?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gåvan kan du bokföra på konto 6993 debet och kredit 1930 om du betalat direkt vid köp.

Jag förstår inte Din första fråga - vilket skattekonto?

Mikael