Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag bokföra leasing av inventarie?

Har ett par funderingar ang bokföring av leasing av ett objektiv till kamera. Objektivets värde är 69290:- ex moms och jag ska betala 1993:- i 36 månader. Restvärdet är sedan 6929:-. 

Jag får faktura kvartalsvis och första fakturan innehöll förutom hyresavgiften även uppläggningsavgift, försäkring och faktureringsavgift.


- Behöver jag bokföra hela beloppet (69290:-) någonstans, och i så fall mot vilket konto? Eller räcker det att registrera inventarien under "bokföring-inventarie" i eEkonomi?

- Bokför jag sedan den kvartalsvisa hyran under konto 5220?

- De extraavgifterna som är på fakturan, ska de bokföras mot andra konton? Försäkring, uppläggningsavgift och faktureringsavgift?

- Eftersom hyran är på 3 år och jag sedan ska köpa loss objektivet, så är det väl lättast att också skriva av på 3 år? Görs avskrivningen innan sista december varje år eller kan man göra det i samband med deklarationen?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då det handlar om en leasing och inte ett faktiskt köp, så ska det inte hanteras som något inventarie med tillhörande avskrivningar. Du tar bara upp varje kvartalsvis faktura som en vanlig leverantörsfaktura, och konterar mot passande konton. T ex 5220 - Hyra av inventarier och verktyg, där även avgifterna kan tas upp som en totalsummering för kostnaden att hyra objektivet. 

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar! Men årskostnaden (24tkr) överstiger ett halvt prisbasbelopp (drygt 22tkr), och kan väl således inte skrivas av direkt? Ingen jättestor överskridning men räcker det att göra som du skriver då?
/Sebastian
Fd medlem
Inte tillämpbar

Leasing ska inte bokföras som inventarie då bolaget inte äger varan utan får läggas in på 17xx-konto och periodiseras i 36 månader. Vid ev.utköp gäller reglerna för inventarier om värdet är > halvt prisbasbelopp annars som förbrukningsinventarie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har ingen bra koll på periodisering då jag inte gjort det tidigare, men funkar det om jag gör så här då? Säg att först fakturan är på 8000:- plus moms.

2440 - 10 000:-
2641 - 2000:-
1720 - 8000:-


Sen gör jag bara samma sak varje kvartal i 3 år?

Kan jag hoppa över konto 5220 som Karl skrev om ovan eller ska det vara med på ett hör det med?

/Sebastian
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du får en faktura varje kvartal kan du med gott samvete boka upp varje faktura direkt på 5220 och strunta i periodiseringar. (Förutom vid årsskiftet då det är viktigt att det hamnar i rätt period.)

Du bokför då

2440 K 10 000,-

2641 D   2 000,-

5220 D   8 000,-

Om du skulle välja att ändå periodisera måste du boka K1720/D5220 varje månad (2 666,67) eller kvartal (8 000,-). En kostnad måste alltid ligga på ett resultatkonto (kontogrupp 4xxx-8xxx).

Det VTC talar om 36 mån periodisering på 1720 är om man köper något på leasing och betalar en förhöjd förstagångshyra, vanligt vid främst leasing av bil. Jag skulle dock tro att även om ditt objektiv var dyrt i mina ögon :-), så blir det inte aktuellt i ditt fall även om du betalat en sådan förhöjd avgift.

//Tina