Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alfieleptic
MEDLEM

Hur ska jag bokföra onlineprenumerationer som Google/Chat-GPT?

Hej!

Jag är relativt ny med företagande och håller på att lära mig bokföring. Jag bedriver ett enmanna-aktiebolag med fokus på konsultering inom AI och IT-tjänster. För detta behöver jag ha tillgång till ett antal tjänster som till exempel: Google Workspace och OpenAI Chat-GPT. Dessa tjänster är kopplade till mitt företagsbankkort (debit) och det dras en summa varje månad. De dyker därför upp i mina banktransaktioner. Jag är osäker på hur jag ska bokföra dessa, framförallt:

  • Vilket redovisningskonto de ska in på.
    • Dessa tjänster kommer ibland från utlandet, och skatteplikten kan vara annorlunda?
    • Behöver jag skapa ett redovisningskonto? Är det smart att göra ett specifikt konto för onlinetjänster?
  • Hur hanterar jag denna typ av tjänster som köps via kortbetalning? Hur gör jag denna processen enklare? Ska jag undvika kortbetalning?
  • För några av tjänsterna kan jag få ut en tillhörande "faktura". De används inte för att betala, utan pengarna dras fortfarande via debitkortet.
    Jag bifogar två PDFer för två av tjänsterna.

All hjälp som hjälper mig uppnå målet att korrekt bokföra dessa typer av online-prenumerationstjänster uppskattas!

Ha det bra!
/Alfred

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Med kortbetalning menar du då ett kreditkort eller ett kort som är kopplat till ditt vanliga företagskonto.

Tjänsterna skall bokföras mot konto 6540 sedan kan momskoden vara olika beroende på om du gör inköpet från :

Sverige = ingen momskod
Inom EU = Momskod 21 25% (Googlefakturan)
Utanför EU = Momskod 22 25% (ChatGPT fakturan)

Betalas de med ett vanligt bankkonto så skall konteringen se ut på detta sätt. Visar med ett belopp i SEK på 100 kr på samliga. Då beloppen skall bokföras i SEK så stämmer mina exempel med andra ord inte med dina två fakturor.

Googlefakturan (Ändra beloppet 100 till det belopp som dragits från ditt konto)



Chat GPT fakturan (Ändra belopp)



Är det ett kreditkort så är konteringarna i princip de samma men du får göra konteringen under Bokföring >  Verifikationer > Ny verifikation istället och istället för 1930 (Kontot för bank) så skall konto 2419 Övriga kortfristiga skulder till kreditinstitut användas istället

/Joachim







 

Alfieleptic
MEDLEM

Tack så mycket! Det är debit-kontokort som används!