Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunsod64
MEDLEM

Lösen av leasingbil såld till bilfirma som löst restvärdet

En kund som sålt en leasingbil till bilfirma innan leasingkontraktet gått ut. Bilfirman köpte bilen för
310 995:- inkl moms (dom har redovisat moms på 62 199:-) Kunden hade ett restvärde på bilen från leasingbolaget på 167 994:- och bilfirman tog 995:- i avgift så totalt drogs det av -168 989:- Kunden fick sedan 142 006:- kronor insatt på bolagets konto. Har fått helt stopp i huvudet och vet inte hur jag skall bokföra det...

4 SVAR 4

Det kunden gjorde då var att han sålde leasingavtalet till köparen. Ersättningen han fick är då en övrig momspliktig försäljning. Du kan här läsa en hel del om den här svåra delen av vårt yrke: https://www.tholin.se/artiklar/avslut-av-leasing-ett-svarlost-momsproblem

Tack för svar😊, jag har sett den också men jag förstår inte riktigt. Man vill ju bara veta vilket/a konton man skall använda förutom 1930 där summan kommit in, finns ingen förhöjd leasing eller så jag är inte klar med vilket motkonto jag skall ha förutom om det blir vinst eller förlust vid försäljningen... vilken summa skall jag räkna på? Det är ju tyvärr sällan man kan få ett bra svar eller hittar en bra förklaring på ämnet leasingbil både från personer och böcker och google

Ah.. Du kan då bokföra försäljning på typ 3900 men se till att det är momsmärkt då det är 25% på den här intäkten. Blir ju då bara debet 1930, kredit 3900 och 2611... inget annat.... Hade det funnits en första förhöjd kvar så hade en inte påverkat den här försäljningen då det här är överlåtelse av leasingkontraktet. Ett sådant kvarvarande belopp hade helt enkelt fått bokats som leasingavgift.... Lycka till!

Tack så mycket för svaret, var precis ett sådant svar jag ville ha 😀