Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag bokföra resa, kost och logi till annat EU land

Hur bokföra arbetsresa med färja till annat EU-land där logi ingår i hyttpriset? För frukost och lunch/middagsbuffé finns pris specificerat.Är hela summan avdragsgill eller bara en del? Separat faktura på hotellövernattning ska också bokföras i samband med detta.

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om resan är köpt av ett svenskt företag bokför du resekostnaden mot konto 5800 och momsen på konto 2641.Hela summan är avdragsgill. Är resan köpt av ett företag inom EU bokför du hela kostnaden på konto 5800 och ingen moms alls eftersom utländsk moms inte är avdragsgill i Sverige.
Hotellövernattningen gissar jag sker utomlands någonstans inom EU och bokförs då med totalbeloppet mot 5800 eller 5832. Något momsavdrag är inte aktuellt här heller.

Ska du erhålla traktamente behöver du göra ett avdrag på det för måltidskostnaderna som företaget betalade åt dig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
tjänsteresa till Tyskland.


Hej!
Jag var på tjänsteresa i Tyskland och bodde en natt på ett hotell där. Ska jag bokföra på det sättet:
2440-kredit
5832debet
2614kredit
2645debet
Tack för hjälpen
Ewa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföringsfråga ang inköp i annat EU-land.

Hur bokför jag mina inköp med kort som hotell och mat i annat EU-land, och vad bör jag göra med momsdeklarationen? får jag dra momsen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Verifikation av hotellnota.

Vid en tjänsteresa till Danmark för ett besök på modemässan så övernattade vi på hotell. På kvittot står en totalsumma, där moms ingick. Men eftersom det är dansk moms så undrar jag hur jag skall verifiera detta kvitto i bokföringen? Ska jag lägga till svensk moms? Vilka kontonr skall jag då använda?
Tacksam för svar.

// Oskar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Reseverksamhet.

Jag skall bokföra till ett företag som anordnar flygresor med hotellövernattning från Sverige till EU. Vilka baskonton skall jag använda? Behöver jag tänka på momsen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Var har dina kunder sitt säte - Sverige eller annat land?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra försäljning av persontransporter till EU.

Jag säljer flygresor med hotell till olika platser inom EU. Resan startar från svensk flygplats. Hotell och upplevelser ingår på den europeiska orten. Jag utgår ifrån att försäljningen inte är momspliktigt. Men vilket baskonto och vilken momskod rekommenderas?