Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Samuelson
UTFORSKARE

Hur tillför jag kapital på enklast sätt (och större frågor om finansiering)?

Hej,

Jag startade ett AB förra året som jag har drivit utöver min ordinarie anställning under året. Det har varit en otroligt rolig och lärorik resa som har gått betydligt bättre än vad jag hade tänkt mig vilket är superkul. Bolaget har omsatt drygt 50 000 kr vilket är mer än dubbelt så mycket som jag hade räknat med. Även kostnaderna har varit högre än jag hade tänkt (ca. 90 000 kr) och under bolagets första år kommer resultatet hamna på en förlust på ca. 40 000 kr.

Bolagets startkapital var 25 000 kr och utöver detta så betalade jag bolagets initiala utgifter (ca. 15 000 kr) med mina privata pengar som jag har bokfört som kortfristiga skulder. Så här i slutet på bolagets första räkenskapsår så kan jag konstatera att jag inte har lyckats att sänka kostnaderna tillräckligt mycket och snabbt – därför har jag varje månad kämpat med att betala räkningarna men det har gått.

Såhär inför bolagets andra verksamhetsår så är det som jag ser det några omedelbara saker som jag behöver ta itu med som jag skulle vilja ha lite vägledning kring:

1. Jag behöver omedelbart putta in mer pengar i bolaget för att klara av att betala ett par räkningar. Vilka alternativ har jag? Att betala fakturorna privat och bokföra det som kortfristig skuld till aktieägare (likt jag gjorde med bolagets initiala utgifter) är nog inte ett alternativ (även om det är smidigast då jag vet hur jag gör bokföringsmässigt) eftersom det inte ser så kul ut mot min leverantör att jag betalar det privat.

2. De kortfristiga skulder på ca. 15 000 till mig själv bokfördes i november-december 2022. De har ju kort löptid och ska egentligen betalas tillbaka till mig, men det kan bolagets ekonomi ej hantera. Hur ska jag göra här?

3. Har ni råd och tips kring hur jag ska bygga upp bolagets finanser under mitt andra verksamhetsår? Jag förstår att detta är en mycket större fråga att svara på då entreprenörens huvuduppgift är att ta fram en affärsmodell som funkar, samt att förstå hur bolagets uppstartfas ska finansieras. Jag kan vara helt ärlig och säga att jag inte har förkovrat mig så mycket inom ekonomi och finansiering som jag kanske borde ha gjort (jag har fokuserat mer på fokuserat på försäljning, relationsbyggande och att förvärva specifika branschkunskaper) – och det tar jag med mig till 2024. Att utveckla bolagets affärsmodell vågar jag säga inte är något problem men det kräver finansiering och här jag inte riktigt koll på alternativen och dess fördelar och nackdelar. Jag prioriterar högt under början 2024 av att mappa ut mina alternativ, och som startskott till det skulle jag vilja höra av er forummedlemmar vilka vägar ni tycker att jag kan gå. Finns det nyföretagarbidrag att söka? Ta in delägare? Banklån? Investera mer av mina egna privata pengar? 

Tack för alla kloka tankar och gott nytt år. Mvh David

6 SVAR 6
Karl-Bertil
UTFORSKARE

Börja med att anslysers dina kostnader. Jag själv har en tendens att köpa på mig maskiner/verktyg innan jag egenligen behöver dem. Om de kan anförskaffas snabbt, vänta - det har hjäpt mig med likviditeten. Fokusera på aktiviteter som leder till mer kunder. Unvik lån tills du har en stadig kundbas..

Gott Nytt År

David Samuelson
UTFORSKARE

Tack för din input Karl-Bertil. Mitt bolag ägnar sig åt livsmedelsimport och försäljning i Sverige. Transportkostnader, frakt till kund och tillsynsavgifter har varit högre än vad jag har räknat med. Därför behöver jag redan nu anpassa min affärsmodell (på gott och ont). Jag kan kapa stora transportkostnader genom att beställa större partier från mina leverantörer, men då måste jag ha kapital som jag idag saknar; försäljningsintäkterna räcker tyvärr inte.

Har du några tankar kring min första fråga? Jag behöver omedelbart putta in mer pengar i bolaget för att klara av att betala ett par räkningar. Vilka alternativ har jag? Att betala fakturorna privat och bokföra det som kortfristig skuld till aktieägare (likt jag gjorde med bolagets initiala utgifter) är nog inte ett alternativ (även om det är smidigast då jag vet hur jag gör bokföringsmässigt) eftersom det inte ser så kul ut mot min leverantör att jag betalar det privat.

Hej

Om du enbart behöver kapital för att betala ett antal fakturor så skulle jag rekommendera att du gör en överföring från ditt privata konto till företagets bankkonto och bokför den insättningen mot konto 2893 Skulder till närstående personer, kortfristig del. 

På så sätt så kan du betala fakturorna från företaget sedan och bokföra dessa som vanligt.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

AnnicaL
CHAMPION

Lite utanför själva frågan men med de siffror du anger ska du tänka till angående det egna kapitalet. Jag ser att förlusten för året äter upp mer än hela aktiekapitalet på 25000. Då måste du upprätta en kontrollbalansräkning om du inte lägger in ett aktieägartillskott som återställer det egna kapitalet - det räcker inte med inlånade pengar. 

David Samuelson
UTFORSKARE

Hej Annica och Joachim. Ja, det är delvis därför jag valde att göra ett aktieägartillskott istället för att bokföra överföringen mot konto 2893 Skulder till närstående personer, kortfristig del.

När behöver jag upprätta en kontrollbalansräkning? Även om jag har gjort ett aktieägartillskott nu och betalat fakturorna så är mitt kapital fortfarande under aktiekapitalet på 25000 kr. Jag kommer gradvis kunna komma upp i denna nivå genom kostnadsbesparingar och att jag fyller på med aktieägartillskott när jag får lön från min ordinarie anställning men det dröjer kanske ett par månader. 

Hej

Bifogar bolagsverkets informationssida om just kontrollbalansräkning. Du har all information om just detta i den länken.

https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/arsredovisningforaktiebolag/kontrollbalansrakningvidmisst...

/Joachim