Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexlearner
MEDLEM

Hur vet man om köp av inventarier bokförs som en tillgång eller en utgift?

Hej allihopa,

Trevligt forum och tack för att man får vara med!

Jag har en fundering kring huruvida inköp av varor ska bokföras som varulager/inventarier (tillgång) eller som en utgift direkt.

Tidigare har jag lärt mig att vid inköp av 10st artiklar, värde 10000 totalt via t.ex faktura:

Debet Varulager 10000

Kredit Leverantörsskulder 10000

Givetvis betalas skulderna:
Debet Leverantörsskulder 10000

Kredit Bank 10000

Sedan bokförs utgiften vid SÄLJ av varorna. Ponera att varan köptes in för 1000kr/st men säljs för 2000. Vi säljer den på faktura mot kund.

Debet Kundreskontra 2000

Kredit Försäljning 2000

Debet Kostnad för sålda varor 1000

Kredit Varulager 1000

Jag läser just nu "Bokföring ifrån början" (och en annan bok som också säger likadant) där det står att man ska göra följande vid varuniköp:
Debet Varuinköp (utgiftskonto)

Kredit Leverantörsskulder

Jag menar på att det blir missvisande om man bokför utgiften direkt vid varuinköpet, eftersom att varorna är med och bidrar till den kommande omsättningen vid sälj av varorna.

Tidigare har jag läst engelska bokföringsböcker. Där jag förstått att man alltid, om möjligt ska matcha utgiften mot omsättningen den bidrar till, och endast om man inte kan koppla en utgift mot en omsättning så ska den erkänna den direkt.

Gör man annorlunda i Sverige?

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Förr gjorde man som du skriver i början, dvs bokförde varuinköp mot Varulagerkontot. Sedan ett antal år gäller i stället att man bokför inköpet på ett inköpskonto i kontolass 4, lagerförändringen bokförs D varulager K 49xx lagerförändring. Totalt sett blir det samma sak. En anledning till att boka inköpen på ett 4-konto är att  man då kan göra rätt bokföring av beräknad moms på inköp från utlandet då man använder olika konton för olika ursprung.

För att få fram lagerförändringen krävs att faktureringen drar bort varorna ur lagret och att inköpen registreras in som varulager - detta kräver normalt ett lagerredovisningssystem. 

Bokför man manuellt går det att göra så här: 

Vid inköp bokför du på t ex konto 4000. Sen lägger du till ett lagerförändringskonto t ex 4990 där du krediterar inköpsbeloppet och därefter debiterar varulager 1400. Om du köper in från utlandet använder du ett annat konto än 4000, beräknar och bokför in- och utgående moms, och därefter samma 4990 och 1400 som ovan. Försäljningen bokas som du skrivit.