Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TwinkleToe
MEDLEM

Bokföring årets resultat/balansräkning

Hej, skall försöka förklara noga. (aktiebolag)

Jag upptäckte vid skapande av årsredovisning att min balansräkning inte balanserade. Jag upptäckte att problemet låg vid posten (beräknat resultat (ej bokfört)), alltså -1375 kronor.

 

Jag upptäckte att denna summa måste ha att göra med en bankavgift jag bokförde år 22 och denna är bokförd såhär. 1930 Företagskonto kredit 1375 - 6570 debet 1375. Verkar korrekt.

 

Jag upprättade förra året en årsredovisning där balansräkningen balanserade, allting gott!

Nu enligt visma eekonomi överensstämmer ej balansräkningen för 2022, det diffar alltså -1375. Detta är första funderingen hur det kan ej överenstämma nu men för 1 år sedan stämmde det. Balansräkningen på årsredovisning och balansräkningen i visma stämmer alltså inte med diffen 1375.

Detta problem fortsätter nu till år 2023 årsredovisning och jag försöker nu förstå hur detta problem kan ha blivit till och hur jag löser detta. 

 

Kan också tillägga att enligt visma är det beräknade resultatet enligt resultaträkningen större än det som är bokfört som årets resultat i början av 2023. En diff på 1375. Den siffra jag bokförde som årets resultat blir ju automatisk när jag bokför så inget jag fyllde i manuellt. Årets resultat jag bokförde till nästkommande räkenskapsår överensstämmer med årsredovisningen jag gjorde för det räkenskapsåret.

 

Jättetacksam för hjälp!

MvH Anders

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Anledningen är säkert att du bokförde bankavgiften efter att 2022 års resultat hade bokförts! När man har bokat resultatet ska ingenting mer bokföras på det året utan det ska stängas. 

Bäst är att låsa upp 2022  och vända den posten, för att sedan bokföra den på 2023 i stället. Då kommer din utgående balans 2022 att återigen stämma med årsredovisningen. 

Hej Annica. Menar du att jag ska korrigera den verifikationen och vända på värdena i debet och kredit på räkenskapsåret 2022? Och därefter bokföra den bankkostanden på 2023?

 

MvH Anders

AnnicaL
CHAMPION

Ja precis. 

Hej igen Annica. Du är en ÄNGEL! Har hållit på hela dagen och detta löste kakan! Det roliga i det hela att jag testade exakt samma lösning fast problemet jag gjorde var att lägga första korrigeringen på år 2024. Korkat av mig. Så ser lite roligt ut i ämnesraden, korrigeringen på korrigering osv. 

 

Supertack!