Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JonasU
MEDLEM

Import/inköp inom EU av lagervaror och förbrukningsinventarier.

Hej!

Om jag förstått det rätt så bokför jag beskattningsunderlaget för inköp

4515 för köp inom EU

4545 för import

Om dessa varor är tex lagervaror, så vill ju jag ha det värdet bokfört på konto 14XX. Vissa förslag jag hittat är att man använt ett justeringskonto (4599 justering omvänd moms) för att kunna bokföra beskattningsunderlaget direkt på lagerkontot.

Jag har också läst att man justerat 4515/4545 mot lagerkontot efter att momsredovisningen är gjord.

Har jag för det första uppfattat det korrekt? Vilken metod är bäst? Hur ska jag tänka...?

//Jonas

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Jonas,

Jag är förespråkare av den första metoden som du använder, dvs ett justeringskonto. Detta för att det ska vara lätt att granska redovisningen i efterhand och göra avstämningar mot inlämnade skattedeklarationer (moms) utifrån gällande redovisning. 

Du använder då justeringskontot direkt på verifikatet/leverantörsfakturan som du erhåller och kan i efterhand se vilket konto som bär kostnaden för inköpet. Kan ju vara så att även köper in annat via EU eller land utanför EU, då underlättar det att göra korrekt bokning direkt istället för att sitta och göra justeringar när månaden är slut.

Tänk på att saker ska gå att följa och någon annan ska kunna tolka redovisningen, därav så tydligt som möjligt redan från början eftersom ombokningar gärna strular till historiken.

/Carina

JonasU
MEDLEM

Tack för bra och snabbt svar! Jag hoppades på det svaret, lättare att hålla ordning.