Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Faskold
MEDLEM

Bokningsavgifter - hur bokförs detta?

Min fråga är hur vid försäljning av t.ex. radhus bokför bokningsavgiften. T.ex. om man säljer 20 radhus och har ett krav på att 70% ska vara bokat innan byggnation, är det vanligt att företag tar ut en bokningsavgift och om kunden drar sig ur återbetalas ca hälften. Om kunden inte drar sig ur och bygget sedan startar så brukar bokningsavgiften vanligtvis räknas av handpenningen och då ställs en faktura ut. Ska även en faktura upprättas vid bokningsavgiften, eller bokförs detta på samma sätt som t.ex. depositioner, d.v.s. som en kortfristig skuld. 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du bör behöva ett underlag på detta, tex en faktura eller något form av avtal/kontrakt. Jag skulle säga att det borde hanteras som en sorts förskottsbetalning dvs som en kortfristig eller långfristig skuld beroende på hur lång tid man tror att skulden kommer vara. Något 239X konto om det är långfristigt och ett 289X konto om det är kortfristigt skulle funka till detta. Du kan alltid kolla med Skatteverket om detta bör hanteras som en intäkt direkt, eller om det blir en intäkt först när man skrivit på avtalet för själva lägenheten. Bör dock vara som en förskottsbetalning i och med att kunden har möjligheten att dra sig ur, trots att inte hela beloppet då återbetalas. 

 

Kanske det är någon annan användare i forumet som vill dela med sig hur de brukar bokföra och hantera sina bokningsavgifter?

 

Ha det fint!

Josefine