Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

malin66
UTFORSKARE

Importerad verifikation behöver korrigeras - eEkonomi

Jag importerade några verifikationer, i början av bokföringsåret varav en bankhändelse, innan vi fick igång bankuppkopplinen. Nu har jag upptäckt vid årsavstämning att bankhändelsen är 'vänd'. Dvs jag skulle behöva göra en korrigeringsverifikation och vända händelsen åt rätt håll. I och med att jag nu har bankuppkoppling är kontot 1930 (bank) låst och även om jag låser upp det i kontoplanen så vägrar programmet låta mig anbända kontot manuellt. Nån som vet hur man gör?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej malin66,

En felaktig verifikation kan du korrigera genom att klicka på verifikationen och välja Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation under Bokföring - Verifikationer.
Om ett konto är låst för manuell kontering behöver du låsa upp det under Inställningar - Kontoplan. Välj det räkenskapsår du önskar låsa upp kontot på och klicka sedan på kontot och välj Redigera. Bocka ur rutan för lås för manuell kontering och Spara. Det viktiga här är att komma ihåg att välja det räkenskapsår det ska låsas upp på då kontoplanen är årsknuten. Sedan kan du korrigera och använda kontot manuellt. Detta är ju naturligtvis inte att rekommendera när man har bankkoppling, då allt ska gå via kassa- och bankhändelser, men i detta fallet du behöver korrigera kan du göra så.

Ha det gott!

/Sofia