Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexeander
MEDLEM

Inbetalning av preliminär skatt från vanligt konto AB

Det är första året jag betalar in preliminärskatt i mitt AB och jag har anmält inbetalningar med mitt vanliga konto. Jag har även begärt momsutbetalning till mitt vanliga konto på bolaget och jag har fått pengarna. Men jag har nu läst i efterhand att man ska hantera inbetalning av skatt eller återbetalning av moms på sitt skattekonto. Hur ska jag göra nu?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Menar du att du har bokfört din hantering av skattekontot felaktigt, eller funderar du kring om det var felaktigt att välja ditt vanliga företagskonto för utbetalning och inbetalning gällande moms och preliminär skatt?

 

Om du funderar kring om det om ditt vanliga företagskonto och att du läst att återbetalning och inbetalning skall hanteras på Skattekontot så menas det med att man i ett AB bokför in- och utbetalningar från sitt skattekonto genom att bokföra 1930 i debet/kredit och 1630 debet/kredit. Detta är vad som menas med att man hanterar in- och utbetalning av skatt och moms på sitt skattekontot, dvs att man bokför alla in och utbetalningar mot 1630. Hur man bokför och hanterar skattekontot kan du läsa mer om här. Skattekontot är alltså kontot man har hos Skatteverket där man hanterar sitt skatt, moms m.m. Det menas alltså inte att man skapar ett till bankkonto för skattebetalningar utan det går bra att betala in och få tillbaka via sitt företagskonto. 

 

Om du menar att du felaktigt bokfört gällande in- och utbetalningar till skattekontot i bokföringen så behöver du korrigera dessa verifikationer så de blir rätt. Hur du korrigerar kan du läsa om här

 

Återkom om jag missförstått något i din fråga, ha det fint!

Josefine

Alexeander
MEDLEM

Jag har misstolkat hur jag skulle göra men insåg att jag har gjort rätt haha. Tack för svaret.