Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Samuelson
UTFORSKARE

Inköp av IT-tjänst från EU – föra om kostnaden till ett annat konto?

Hej,

 

Varje månad får jag en faktura från Google Workspace på 52,20 kr som jag bokför enligt följande:

 

  • 1930 FöretagskontoK 52,20
  • 5421 Egenskapat konto för inköp av EU-tjänst 25%D 52,20
  • 2645 Beräknad ingående moms på förärv från utlandetD 13,05
  • 2614 Utgående moms omvänd skattskyldighetK 13,05

Kan jag på något sätt föra över kostnaden till 5420 Programvaror eller 6540 IT-tjänster så att jag får mer detaljkoll i resultaträkningen?

 

Hur gör jag i sådana fall?

 

Mvh,

David

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan bokföra om summan från 5421 till 5420 via Bokföring > Verifikationer. Visar med en bild nedan hur du kan flytta de 52,20 från 5421 till 5420/6540.

 

I fortsättningen kan du om du vill bokföra direkt mot det konto du helst vill ha in kostnaden på, 5420 till exempel och byta ut momskoden till 21. 

 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

David Samuelson
UTFORSKARE

Tack Joachim för ditt snabba svar! 

 

Gäller din anvisning hur man bokar om just den kostnaden i efterhand eller menar du att det är ett sätt att öronmärka framtida kostnader också?

 

Det jag egentligen undrar är hur jag kan mall-ifiera detta, så att jag slipper göra flera manuella steg för dessa typer av återkommande kostnader.

 

Jag har provat att skapa ett "nytt bokföringsförslag" (när jag klickar "matcha" på den nämnda kostnaden) men problemet är att momskod inte finns med när jag gör ett nytt bokföringsförslag. Jag måste alltså ange 21 som momskod manuellt varje gång denna kostnad kommer in i min bankhändelse och det är just detta jag vill undvika att glömma bort.

 

Screenshot 2023-05-09 at 20.34.23.png

Hej David.

Exemplet jag bifogade i det tidigare svaret var för hur du bokför om det i efterhand. 

När det gäller hur du kan hantera detta i framtiden så beror det lite på om du använder konto 5420 till Svenska inköp också? 
Det går att ställa in konto 5420 med rätt momskod (21) i kontoplanen. Problemet är att du då måste ta bort momskoden när du skall använda konto 5420 för ett svenskt inköp. så blir lite samma problem fast tvärtom. 

Misstänker att det är orsaken till att 5421 lagts till i kontoplanen från början för att du skall kunna hantera båda svenska och utländska inköp på enklast sätt.
Svenska inköp läggs på 5420 och Eu inköp på konto 5421. 

 

Personligen hade jag valt att använda båda kontona och inte bokföra om detta. Det är det absolut enklaste sättet att hantera detta på. Alternativet till att inte använda båda kontona är att lägga dit momskoden manuellt. En ombokning som i mitt exempel i det tidigare svaret känns krångligare att göra än att byta ut momskoden.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

David Samuelson
UTFORSKARE

Tack igen Joachim för ditt utförliga svar.

 

Ja du, nu blev jag faktiskt förvirrad – varför jag har skapat 5421 var för att jag inte hittade ett konto för inköp från annat EU-land 25% men nu hittade jag ju 4535 och har dessutom använt det flertalet gånger...

 

Det verkar som att det är enklast att använda konto 5420 till alla inköp som är "Programvaror" och helt enkelt komma ihåg att ändra till momskod 21 när det är ett inköp från ett annat EU-land. Jag vill ju helt enkelt att jag i min resultaträkning ska se hur mycket pengar bolaget lägger på programvaror, att vissa av dem är svenska inköp och andra utländska är inte relevant.

Hej

Vill du ha samtliga kostnader för programvaror så är det ju helt klart bäst att göra som du själv skriver och enbart använda 5420 och komma ihåg att byta ut momskoden. 
Skulle man missa att byta ut momskoden vid något tillfälle så går det ju allid att justera detta i efterhand.

Ha en riktigt fin helg.
Joachim