Hej!
Jag hittar massa olika trådar om inköp från EU, men jag blir helt förvirrad och förstår inte hur jag ska göra. Jag är helt ny på Visma eEkonomi, och på debit, kredit och momskoder.
Jag köper webbhotell + domänavgift från en dansk leverantör, som fakturerar mig utan moms. Hur sjutton ska jag bokföra det här? I vissa av trådarna står det att speciella nya konton måste skapas, med rätt momskoder, men jag lyckas inte luska ut vad som gäller i just det här fallet.
Skulle vara mycket tacksam för en detaljerad steg för steg-beskrivning av allt jag behöver göra. Inklusive exakt hur jag ska göra för att skapa nya, korrekta konton.
Jag bokför enligt kontaktmetoden, och vill därför inte skapa en leverantörsfaktura, utan vill bokföra genom att skapa en bankhändelse som jag sedan trycker matcha på och där fyller i allt som behövs.
/Jenny
Hej!
På skatteverket står det såhär: "När produkter som exempelvis information, program, spel, bilder, filmer eller musik levereras på elektronisk väg (online) sker inte någon leverans av ett materiellt ting. Det är därför inte en leverans av en vara. Leveranser som sker online är alltså alltid en leverans av en tjänst". Hittade inlägget Vara eller tjänst? på skatteverket om du vill läsa mer.
Ja du använder samma lösning om det gäller inköp av programvara från Irland.
/Moa
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.