Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Redovis
UTFORSKARE

Intäktsränta samt korrigerad intäktsränta

Hej!

Har en post - korrigerad intäktsränta som står på mitt skattekonto med Minus 20kr.

Har även en post med - Intäktsränta Plus 10kr.

(Exempelsiffror)

Vilka bokföringshändelser ska jag välja när jag matchar dessa händelser på Skattekontot?

Jag har även en post för korrigerad Kostnadsränta - kan jag slå ihop alla dessa 3 och matcha dom som räntekostnader?

Tack!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall på sidan kassa och bankhändelser välja Intäktsränta i fältet Bokföringshändelse på den positiva händelsen. Bifogar en skärmdump på hur det ser ut i e-Ekonomi. 

1.png

På minusposten väljer du övriga uttag i bokföringshändelser och väljer sedan konto 8314 i rutan för konto.

Ha en fortsatt fin dag.
Joachim

Redovis
UTFORSKARE

Hej tack för hjälpen!

Och på kostnadsränta såg jag att det fanns kostnadsränta att välja så jag tog det helt enkelt

Joachim E
MODERATOR

Hej

Blir i princip rätt om du lägger det på kostnadsränta också men då det står korrigerad intäktsränta så skall kontot för intäktsränta 8314 minskas om man skall bokföra det helt korrekt. 

Hur fungerar det om man har - (minus) på 8314 vid bokslut då? Dvs om man bokför detta korrekt mot 8314 -20kr när det bara fanns 10 från början, detta konto har nu -10kr. 

Hej

Det påverkar inte något i bokslutet. Det går att ha negativa belopp på intäktskonton också. Detta är en justering av tidigare intäktsräntor som varit för höga i något tidigare år mest troligt.

/Joachim