Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan jag rätta moms på föregående år - eEkonomi

Hej,

jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta problem?

Jag har en kund som kommit in med en stor faktura från Inkasso på nuvarande bokföringsår, men det visar sig att själva originalfakturan tillhör föregående år där bokslut och årsredovisning redan är klart och insänt för länge sedan.

Hur löser man detta?

Kan man ta upp kostnaden på nuvarande år men rätta momsen på föregående år.

tacksam för hjälp med detta.

/Sanna
4 SVAR 4
sivlai
MEDLEM

Svårt detta, när kunder inte förstår när man ska lämna underlag, men om årsredovisningen är insänd så blir det ju jättesvårt att riva upp den, så du får nog ta den på detta år, även momsen. För rättar du den blir ju ändå redovisningen på förra året fel.Skriv en förklaring till varför det blivit som det blivit. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lös det som du beskriver det, rätta momsen föregående år och resterande belopp detta år, det blir bra.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.........du kan ju även rätta inkomstdeklarationen för föregående år så blir logiken i taxeringen bättre

Mikael

Kostnaden blir på nya året då du inte ska riva upp fastställt bokslut. Om kunden har månads- eller kvartalsmoms så skulle jag även ta upp momsen på 2019 så att den kommer med i nästa tömning. Bara för att förenkla för givetvis är det tillåtet att rätta momsen och även taxeringen om man vill.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100