Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eriklinder
MEDLEM

Kontering vidarefakturering av tjänst på mobilfaktura

På min senaste faktura från Tele2 så har jag fått betala för tjänsten Nummerupplysning, totalt 49,88.

Problemet som uppstår är nedanstående:

"Moms ingår med beloppet 53,80 beräknat på 215,20 (momssats 25%). Öresavrundning: 0,12. Tele2 redovisar moms på sålda varor i samband med första fakturan i
varans avtalsperiod. I totalsumman ingår tjänster från annan leverantör med 49,88. Moms på dessa tjänster ingår ej i Tele2s momsredovisning

Fetmarkerad text innebär att momsredovisningen inte stämmer med fakturans totalsumma. Hur ska jag boka så att momsredovisningen stämmer?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Jag kan inte riktigt se vad som inte stämmer med Tele2s momsberäkning om jag skall vara ärlig. Vad jag förstår från dig så har Tele2 redovisat moms på 215,20 kr som är på 53,80. Menar du att i dessa 215,20 så ingår dessa 49,88 som inte skall vara moms på? För vad jag förstår på det du skrev så ingår inte dessa i momsredovisningen. Detta bör i sådana fall betyda att du inte får redovisa någon moms på de 49,88 då du inte har något underlag på det ( om du inte fått något separat kvitto på detta ). I sådana fall bör 49,88 inte vara med i momsredovisningen och vara momsfritt. 

Säg att fakturans totalbelopp är på 49,88 och 215,20 plus moms dvs 318,88 kr totalt. Om nu bara 215,20 är momsberättigat så kan man bokföra som följande:

193X med 318,88 i kredit

6XXX med 215,20 i debet

2641 med 53,80 i debet

6XXX med 49,88 i debet

På så sätt så separerar du det belopp som är momsfritt, då jag antar att du har momskod på totalbelopp just nu vilket gör att du får en varning i momsrapporten. Så momskoden får vara på den summan som du har moms på, dvs 215,20.

Hoppas detta hjälper dig, hör av dig om jag missförstått dig. 

Ha det fint!

/ Josefine