Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_N
UTFORSKARE

Bokföra mobiltelefon som inventarie?

Hej!

 

Jag har köpt in en mobiltelefon i företaget (AB) (på avbetalning tillsammans med abonnemang från operatör). Planen är att ha den kvar i företaget i 4-5 år.

 

Med tanke på att jag planerar att ha den kvar i företaget i mer än 3 år så vill jag bokföra den som inventarie, så att den räknas som en tillgång och inte påverkar resultatet direkt, då företaget är nystartat och kostnaderna i början är många.

 

Finns det något regelmässigt hinder att göra detta? Jag vet att man inte brukar göra så, men en ekonom som jag är bekant med trodde inte att det skulle finnas något regelmässigt problem med att bokföra som inventarie. Stämmer detta?

9 SVAR 9
CarinaEsp
CHAMPION

Det finns inget hinder, men om du har en förhöjd abonnemangskostnad som inkluderar telefonen så har du ju inte ett direkt inköp på den. Det innebär att du varje månad istället har en högre mobilräkning än om du köpt telefonen direkt. Ser därför inte att det finns något inköp att lägga upp som anläggningstillgång och göra avskrivning på.

Ligger den som ett inköp med avbetalningsplan så är det ju en annan sak, då har du ett inköp och en skuld som ska avbetalas månadsvis, därmed också ett belopp som anskaffning av telefonen.

Den ekonomiska livslängden på en mobiltelefon är nog max 3 år och kan därför klassas som korttidsinventarie, men även som inventarie av mindre värde och därmed kostnadsföras direkt, men man har alltid möjlighet att frångå det och göra en annan bedömning under förutsättning att man inte redovisar enligt förenklingsreglerna i K2.

Hej, tack för svar!

 

Jag har inte fått första fakturan än pga strul hos leverantören, men som det ser ut på avtalet så ligger telefonen separat från abonnemanget. Därför förutsätter jag att fakturan kommer att vara specificerad separat för abonnemang och telefon. Värdet på telefonen står också både i avtalet och på leveranskvittot.

 

I det fallet så måste den ju bokas som en leverantörsskuld, och då påverkar det resultatet nu om jag bokar som förbrukningsinventarie, men bokar jag som inventarie så påverkas resultatet i takt med avskrivningarna om jag har förstått rätt.

 

Den här telefonen ska utan problem gå att använda i 4 år, och det är också planen. Om inte som primär telefon så kommer den användas som reserv eller till andra användningsområden.

Då hänger det nog lite på hur första fakturan ser ut. Det vanligaste är att man får en förhöjd månadsavgift under t ex 24 månader. Du får gärna återkomma, om du vill, när du fått första fakturan.

 

Nu har första fakturan kommit.

På det står det delbetalning 1 av 24, 285:-

 

Om jag förstått rätt så ska jag bokföra hela värdet som en leverantörsskuld, 6840:-, och sen debiterar jag varje avbetalning från skulden, och lägger på momsen. Nu har jag tre fria månader på abonnemanget, så fakturan är bara på avbetalning av telefon än så länge.

 

Stämmer detta då?

Leverantörsskuld:

1221 - Inventarier, Debet 6840

2440 - Leverantörsskulder, Kredit 6840

 

Avbetalning

2440 - Leverantörsskulder, Debet 285

2641 - Debiterad ingående moms, Debet 98,06

1930 - Rörelsekonto, Kredit 415

 

Problemet är att när jag lägger upp leverantörsfakturan så vill Visma eEkonomi kreditera hela beloppet på 2440 och jag måste debitera det någonstans. Är osäker på hur jag gör där.

Hej Erik, 

Det ser ut att stämma med kontona och uppbokningen utav din leverantörsskuld, är däremot inte helt med dig på summan 415 på konto 1930 vid avbetalningen? Om jag förstått det rätt har du en avbetalning på 285 kr / mån? 

Vad det gäller hanteringen utav detta i eEkonomi förstår jag ditt dilemma eftersom momsen specificeras först vid avbetalningen. Det finns en hantering för Manuell betalning av fakturor i programmet som du kan använda dig utav om du har faktureringmetoden som bokföringsmetod. Då kan du genom en manuell verifikation hämta fakturan som är uppbokad på konto 2440, registrera beloppet som ska bokas bort så inte hela skulden registreras som betald, lägg in resterande konto för moms och konto som betalning gjorts från och Bokför. Eftersom du ändrat beloppet på 2440 kommer leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor bli behandlad som delbetald, vilket gör att du kan göra precis samma sak nästa månad när ny delbetalning görs. Kika på länken ovan så ser du steg för steg hur du gör i programmet. 
 

Känns något oklart så får du gärna återkomma. 

Trevlig helg! 🙂 
/My 

Tack!

 

Summan på 490 är totalsumman på fakturan inklusive moms. Jag har ingen aning var jag fick 415 från. Jag hade missat att det utöver delbetalningen även har fakturerats fasta månadskostnader trots att jag skulle ha tre fria månader pga tidigare strul med tjänsten.

 

Jag bokför enligt kontantmetoden, men gillar ändå att lägga upp fakturorna då jag tycker att det ger en bättre överblick.

 

På fakturan står det hårdvara delbetalning 1 av 24, 285:-. Den bör hamna på 2440. Sedan är det fasta månadskostnader på 53,13, och avgifter på 54,10 som de har debiterat trots att det skulle ingå kostnadsfritt. Dessa två borde hamna på 6200. Summa 392,23.

 

Då bör det bli:

Avbetalning

2440 - Leverantörsskulder, Debet 285

6200 - Tele och post, Debet 107,28

2641 - Debiterad ingående moms, Debet 98,06

3740 - Öres- och kronutjämning, Kredit 0,34

1930 - Rörelsekonto, Kredit 490

Hejhej! 

 

Din kontering ser korrekt ut. Eftersom du också har lagt upp leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor så ska ju denna också behandlas som delbetald vilket gör att du hanterar detta via Kassa och bankhändelser i eEkonomi lättast.

Gå till Kassa och Bankhändelser - Ny bankhändelse - skapa ny bankhändelse med beloppet du betalat på -490 kr samt datum  - Lägg till. Nu kan du klicka på Matcha - Välj bokföringshändelsen Betalning av leverantörsfaktura och välj fakturan i listan. På betalt belopp ska det stå 285 så du har ett belopp på 205 kronor kvar att stämma av, med denna händelse bokför du de 285 kronorna från leverantörsskulder enligt ditt förslag ovan. Klicka nu på Ny bokföringshändelse - Välj Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp. Nu kan du kontera upp resterande del av de löpande avgifterna och klicka Bokför.

När detta är gjort bör du alltså ha bokfört en verifikation för delbetalning på 285 kronor på leverantörsfakturan du skapat samt en verifikation för de andra avgifterna du betalat. 

 

Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Hej @My Janhall 

 

Jag tänkte bara svara här istället för att skapa en ny tråd eftersom jag har samma funderingar ändå.

Jag har några funderingar och jag hoppas att du kan hjälpa mig. eller någon (tack på förhand ) 🙂

 

1.Hur börjar jag bokföra?

Måste jag bökfora först hela belopp som inventarie samma som @Erik_N föreslåg ovan?

 

1221 - Inventarier, Debet 6840

2440 - Leverantörsskulder, Kredit 6840

 

Avbetalning

2440 - Leverantörsskulder, Debet 285

6200 - Tele och post, Debet 107,28

2641 - Debiterad ingående moms, Debet 98,06

3740 - Öres- och kronutjämning, Kredit 0,34

1930 - Rörelsekonto, Kredit 490

 

2. Samma som Erik, företaget är också nytt (över ett år) och vill inte att resultatet påverkar direkt. För att göra detta, är det bäst att ha dem som tillgångar istället att bokföra den som förbrukningsmaterial?

 

vad kan du bäst föreslå att göra?

 

Mvh, 

VB AB

Hej!

 

Tack för din fråga. Vanligtvis så brukar man inte bokföra upp sådana små belopp mot ett tillgångskonto utan bokföra det som kostnad direkt. Om man ändå vill göra det så bör man göra så som Erik föreslog i och med att man skall vid teckningen av avtalet bokföra upp hela värdet av telefonen och skulden, för att sedan minska skulden vid varje avbetalning tills värdet är noll. Man kommer då behöva tänka på att göra planenliga avskrivningar vid varje bokslut för att minska värdet på telefonen som ligger på 1221. Även om man inte vill att resultatet skall påverkar med hela beloppet så tycker jag att man skall ta hänsyn till det merjobb det krävs att hantera inventarier och avskrivningar också. 

 

Om du väljer att bokföra hela beloppet som en kostnad direkt så kan du kika i denna tråden där det finns bra förklarat hur avbetalning hanteras. Det blir i princip på samma sätt, den enda skillnaden är att man väljer ett kostnadskonto i steg 1 istället för ett tillgångskonto. Man bokför oavsett upp det som en total skuld först, och delbetalningarna minskar skulden för varje gång man betalar. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-10-12