Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp av vara från England, inte fått någon tulldeklaration

Hej!

 

Jag köpte här om månaden en vara från England och på den medföljande specifikationen listas följande:

 

Subtotal: 134,97 GPB

Taxes: 27 GPB

Total: 134,97 GPB

 

Summan som dragits från kortet är 134,97 GBP (1 608,03 SEK), där Taxes då verkar vara inkluderat.

 

Hur bokför jag detta? Jag har inte fått någon ytterligare dokumentation från Tullverket etc. så köpet verkar ha passerat där obemärkt, även om jag gissar att jag borde fått en faktura därifrån för importen.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det som varit lite klurigt efter Brexit är att i vissa fall trots att man angett sitt VATnummer till företaget man köpt ifrån, så blir det ändå så att importmoms och hantering läggs på sitt köp, då vissa företag använder sig att ett fraktbolag i EU som blir den som hanterar tullen m.m. Baserat på att du fått något om taxes på fakturan så känns det som att detta har hänt. Där råder det lite tveksamheter om man fortfarande skall redovisa importvärde och importmoms till Skatteverket då man köpt varan i egenskap som företag, eller om man bara bokför det som en kostnad utan att hantera någon importmoms. Jag skulle rekommendera dig att kontakta Skatteverket eller tullverket och höra dig för hur du skall göra.

 

Om du skulle behöva redovisa importmoms till Skatteverket så kan du läsa här hur du bokför både inköp och sedan hur man redovisar importmomsen korrekt. Värdet blir då ink de skatter som lagts på. Om det är så att du inte skall hantera någon importmoms så bokför du hela beloppet mot tex 4000 utan någon redovisning av moms alls. 

Hoppas detta hjälper dig på vägen, ha det fint!

 

/ Josefine