Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köpa loss licens på avbetalning detta år för att slippa kostnaden 2022?

Hej,

 

Jag har en mjukvarulicens för ett 3D CAD program jag är beroende av för bolaget (AB) som jag delbetalar genom IKANO bank månadsvis på 3 år med restvärde 0kr.

Månadskostnaden är ca 2300kr exkl moms och licensen är avbetald december 2022.

Nu ser det ut att bli lite pengar över i bolaget 2021 så min fråga är:

 

Är det klokt att betala av hela skulden på licensen under 2021 (i december skulle det vara ca 27600kr) och skriva av det direkt, om det går då det är över ett halvt basbelopp, och därmed slippa skatta på vinsten på motsvarande belopp? Alt betala av ett halvt basbelopp bara. Jag tror 2022 kan bli mer knapert så skulle gärna slippa utgiften om 2300kr/mån då.

 

Måste jag periodisera oavsett? Och då blir det kanske ingen riktig effekt av ovan 😕

 

Mvh Love

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Innan jag kan hjälpa dig så hade jag behövt veta lite hur du hanterat dina avbetalningar? Vanligtvis när man köper något på avbetalning, så bokför man upp hela köpet som en tillgång/kostnad samt hanterar momsen direkt, och lägger avbetalningsskulden mot ett 235X konto. Sedan bokför man avbetalningarna mot 235X och eventuella räntor, och på så sätt redovisar avbetalning. Är det så du gjort, eller har du bokfört varje avbetalning som en kostnad direkt? Det låter som att det är det sistnämnda du gjort, med tanke på att du skriver om att skriva av direkt, men jag vill vara säker på det innan jag kan svara något.

 

Ha det fint, så hörs vi!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för svar.

 

Jag har gjort enligt ditt senare alternativ. IKANO äger ju mjukvaran tills jag betalat den i sin helhet(?) Det var iaf så de beskrev det hela när jag köpte mjukvaran genom dem, att jag skulle hantera avbetalningarna som vilken löpande kostnad som helst. Rätt eller fel, oklart 🙂

 

Mvh Love 

Hej igen!

 

Okej då förstår jag, tack. I sådana fall så skulle jag säga att du kan göra ett direktavdrag, om nu de ca 27 000 är ink moms, då detta blir under halva prisbasbeloppet ex moms samt att du har hanterat detta som en löpande kostnad sedan innan. Svårt att svara på om det var rätt eller fel, men om de nu menar på att äganderätten inte övergår till dig förrän allt är betalt så låter det ju rimligt att ha hanterat det så.

 

Om du läser här under rubriken K2 årsredovisning i mindre företag>tillgångar av mindre värde så kan du läsa att det gäller värdet ex moms när man skall avgöra om något är en tillgång. Med tanke på att du också har hanterat detta som en löpande kostnad snarare än någon form av tillgång skulle ju också stödja att det går bra med ett direkt avdrag, men det kan du ju också dubbelkolla med Skatteverket för att vara på den säkra sidan.

 

Hoppas detta hjälper dig i din tankegång, ha en fin dag 🙂 

/ Josefine

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar!

 

Tyvärr är det ju ex moms så det är över ett halvt basbelopp. Kanske kan jag betala av upp till ett halvt basbelopp och sedan fortsätta betala resten (som blir ett par månadsbetalningar bara) under 2022?

 

//Love

Hej igen!

 

Okej det var ju typiskt. Jag skulle säga att det inte finns några hinder över att man gör en större inbetalningen men inte hela, men det kan du dubbelkolla med Skatteverket om du vill vara säker. IKANO sade ju till dig att hantera detta som en löpande kostnad, så att man betalar in en större del bör inte anses som något konstigt. Det enda är väl att man kan behöva periodisera kostnaden då möjligtvis, dvs lägga en del på 2022 också. Det borde dock vara okej, men vågar tyvärr inte säga att det är det till 100% utan får hänvisa dig till Skatteverket för att vara på den säkra sidan.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

 

Om jag periodiserar betalningen blir ju effekten mindre av att betala av. Syftet var ju att minska kostnaderna för 2022 så jag inte går minus och använda årets överskott för detta. Får fundera på detta och kolla med Skatteverket. Lite osugen att trixa med periodiseringsfond mm vilket heller inte gett samma resultat iom begränsningen på 25 % av överskottet bara.

 

Mvh Love

Är det här en licens som du måste betala varje år för att få uppdateringar eller så? Så som jag lärt mig så får man bara boka t.ex. programlicenser som tillgång om dom är särskilt framtagna för företaget och man liksom äger dom. En licens på ett gängse program är, enligt min erfarenhet, alltid en kostnad och skall då kostnadsföras och den bör då även periodiseras över den tid den gäller. T.ex. Vismas Byråpaket som jag använder betalar vi hela i förskott men periodiserar den då över hela tiden så vi påverkar bara året vi betalar den med den del som avser det året... Skulle nog vilja påstå att det borde vara så i även i ditt fall. D.v.s om du betalar hela så påverkas både årets och nästa års resultat... Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för input!

 

Nej, servicekostnaden (årligt serviceavtal för att få uppdatera mjukvaran mm) ligger utanför. Dock har jag sagt upp det avtalet då jag bedömde att det var en onödig kostnad under Covid...

 

Vi äger licensen när den är avbetald men fram tills dess är det IKANO som äger den (enligt IKANO).

IKANO ansåg vid första kontakt igår att det var en hyra och att licensen skulle returneras när avtalet går ut!! Jag kunde heller inte lösa ut den i förväg enligt dem. Det missförståndet är nu åtgärdat genom leverantören av mjukvaran då det inte var avtalat så från början.

 

Då mjukvaran inte är uppdaterad sedan 2020 och kommer inte heller bli det inom en rimlig framtid (kostar en arm och ett ben) så vet jag inte hur man resonerar om teknisk livslängd mm. det är en standardmjukvara (om än dyr) och inte anpassad för oss på ngt sätt.

 

Om jag löser ut avtalet i sin helhet i år är det nog lite klurigt att hitta en lämplig periodisering då det inte kommer några fler löpande betalningar. Mjukvaran kommer användas under måååånga år framgent utan någon kostnad kopplad till den.

I mitt fall finns inget värde i att periodisera eller ta upp mjukvaran som en tillgång. Mitt bolag är en bisyssla som jag helst vill ha så lite debackel med som möjligt, helst inga lån eller avskrivningar om möjligt 🙂

 

//L