Upptäckte i samband med årsavstämning att jag hade råkat föra in felaktigt saldo på skattekontot från föregående år. Hur skulle jag kunna korrigera för att få rätt saldo för 2022-12-31?
Löst! Gå till lösning.
Jag hittade följande liknande situation och följer den föreslagna lösningen. https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Missat-bokfora-skatt-i-tidigare-last-ar-fel-saldo-...
Hej @alexjaw!
Härligt att du lyckades hitta svaret i forumet och tack för att du återkopplar till oss.
Ha en fortsatt fin dag.
// Anton
Hej
Ser svaren men saknar motkonto för 1630 när jag ska boka bort felaktig ingående balans från tidigare år. Jag har den felaktiga summan i kassa & bank just .
Hej @ÄngMik,
Om jag förstår dig rätt så har du inte missat att bokföra händelser på skattekontot utan missat att bokföra inbetalning/ar till eller utbetalning/ar från Skatteverket och att du har en lika stor differens på skattekontot som i kassa & bank i ingående balanser. I sådana fall blir motkontot till 1630 det konto som du har differensen på i kassa & bank.
Ha en fortsatt fin dag!
/Pamela
Hej!
Har ett liknande problem - ingångsvärdet för 2023 är felaktigt vilket gör att slutvårdet för året också blir det. Bytte bokföringssystem förra året till Visma och importerade då tidigare år, men något måste ha gått snett. Kan inte identifiera någon enskild post som avviker de tidigare åren utan skulle vilja "nollställa" summan på 1630 för 230101... (första året som görs i detta system)
Någon som vet hur jag gör? Om jag gör en verifikation för detta ändamål med en kommentar, vilket konto ska jag motboka på?
Tacksam för hjälp!
Niklas
Hej @nikgu158
Tack för din fråga och välkommen till forumet!
Om du har balansrapporten för 2022 från det tidigare bokföringssystemet så bör du kunna utläsa utifrån den vad som blivit fel i de ingående balanserna 2023. Om inte, kolla på din årsredovisning/inkomstdeklaration för 2022 om du där kan utläsa vad de utgående saldona var och isf justera de ingående balanserna 2023 därefter.
Trevlig helg!
/Pamela
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.