Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ida Voxida
MEDLEM

Korrigering av moms i efterhand i blandad verksamhet

Hej (igen)!

Jag bedriver blandad (musik)verksamhet och trodde i början av året att jag mestadels skulle bedriva momsbelagd verksamhet (till 95%) och har därför dragit av all moms vid mina utgifter, förutom när det varit direkt kopplat till min momsbefriade verksamhet som exempelvis specifika resor . Nu efter mitt första verksamhetsår så blev det istället ca 70% moms (undervisning) och ca 30% momsbefriad (konsertverksamhet) vilket ju är roligt men det ställer såklart till det hur jag bokfört momsen. Jag undrar nu vad som är enklaste sättet att korrigera momsen på? Vi pratar om ca 30 verifikationer där jag dragit av all moms men som jag ju egentligen borde delat upp på 70/30 om jag tolkat rätt? Det rör sig främst om kostnader för hemsida, bokföringsprogram och telefonkostnader. Behöver jag skapa 30 nya verifikationer där jag för över del av momsen från 2641 till kostnadskonto på det datum som kostnaden skedde eller ska jag göra korrigeringsverifikationer? Eller finns det någon annan bättre lösning?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du redovisar moms årsvis så kan du göra en korrigeringsverifikation av totalbeloppet. Summera ihop det totala momsbeloppet som skall bokföras om och gör en kontering som ser ut på detta sättet. Visar med ett belopp på 5 000 kr totalt där jag flyttar det från moms till 3 olika kostnadskonton.

/Joachim