Hej (igen)!
Jag bedriver blandad (musik)verksamhet och trodde i början av året att jag mestadels skulle bedriva momsbelagd verksamhet (till 95%) och har därför dragit av all moms vid mina utgifter, förutom när det varit direkt kopplat till min momsbefriade verksamhet som exempelvis specifika resor . Nu efter mitt första verksamhetsår så blev det istället ca 70% moms (undervisning) och ca 30% momsbefriad (konsertverksamhet) vilket ju är roligt men det ställer såklart till det hur jag bokfört momsen. Jag undrar nu vad som är enklaste sättet att korrigera momsen på? Vi pratar om ca 30 verifikationer där jag dragit av all moms men som jag ju egentligen borde delat upp på 70/30 om jag tolkat rätt? Det rör sig främst om kostnader för hemsida, bokföringsprogram och telefonkostnader. Behöver jag skapa 30 nya verifikationer där jag för över del av momsen från 2641 till kostnadskonto på det datum som kostnaden skedde eller ska jag göra korrigeringsverifikationer? Eller finns det någon annan bättre lösning?
Hej
Om du redovisar moms årsvis så kan du göra en korrigeringsverifikation av totalbeloppet. Summera ihop det totala momsbeloppet som skall bokföras om och gör en kontering som ser ut på detta sättet. Visar med ett belopp på 5 000 kr totalt där jag flyttar det från moms till 3 olika kostnadskonton.
/Joachim
Tack för svaret! Insåg att jag också kunde ändra i efterhand på vissa verifikationer om jag inte hade låst den perioden.
Har dock dykt upp ytterligare en fråga kring hur jag gör med inköp utanför Sverige? Har som exempel köpt visitkort, instrument och notskrivningsprogram där jag lade in den fiktiva momsen med omvänd skatteskyldighet så det bara kvittades. Undrar dock hur jag ska tänka med denna moms då jag egentligen bara får dra av 70% med min blandade verksamhet. Utgående moms räknar jag ut på 25% men ingående moms blir väl annan om jag bara får dra av 70%? När man gör bokföringen så uppstår det ju en differens om jag lägger en mindre summa på ingående moms jämfört med utgående. Ska jag göra en liknande kontering i efterhand som ovan och flytta den totala summan jag räknat ut (30%) som tillhör min momsfria verksamhet från momskonto 2645 och föra över den till mina kostnadskonton? Eller hur ska man tänka?
Hej
Då den omvända momsen inte är något som dras av så kan du bokföra hela summan med omvänd skattskyldighet. Den redovisas bara till skatteverket så de vet att det skett handel med ett annat land.
/Joachim
Aha, det visste jag inte! Då antar jag att jag "tjänar" på att göra inköp från utlandet om jag har blandad verksamhet... Tack snälla för svar, det underlättade helt klart mitt bokslut och momsredovisningen!!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.