Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
UTFORSKARE

Kostförmån - bokföra privat inbetalning för att kvitta kostförmånsvärdet

Jag har under månaden betalat en lunch för 120:- med företagskortet. I slutet av månaden betalar jag in förmånsvärdet, 110:- (år 2023) med privata pengar till företagskortet för att kvitta förmånen så jag inte behöver deklarerar den på arbetsgivardeklarationen.

 

1. Hur bokför jag bankhändelsen som skapas med företagskortet som gäller betalningen för lunchen på 120:- ?

2. Hur bokför jag min privata inbetalning på 110:- till företaget? Vilka bokföringskonton ska jag använda? 

 

Jag vet att man kan göra nettolöneavdrag också men det jag undrar är alltså hur jag bokför när jag betalar in med privata pengar till företaget i slutet av månaden (för att kvitta bort förmånsvärdet).

 

 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Betalningen av lunchen bokför du på konto 7699 Övriga personalkostnader. Du drar inte av någon moms på inköpet alls.

2. Återbetalningen bokför du mot samma konto 7699 och redovisar inte någon moms på insättningen heller.

Jag är dock osäker på att det är helt rätt att göra på detta sättet. Försökt hitta information om detta men hittar inte några bra riktlinjer. 
Normalt sett får man inte lägga ut för privata kostnader som mat anses vara med företagets pengar och sedan ersätta det med enbart förmånsvärdet. Då förmånsvärdet är lägre än vad utlägget var så kan det bli en relativt stor summa på ett år om det sker regelbundet. Skulle rekommendera att betala luncher med privata pengar i fortsättningen.

Rekommenderar även att du kontaktar skatteverket och hör efter vad som gäller mer exakt.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Fysioguiden
UTFORSKARE

Tack för ditt svar @Joachim E .

Min fråga gäller mat vid tjänsteresa men det kanske inte spelar någon roll för vilka bokföringskonton som ska användas?

 

Efter att jag läst Skatteverkets hemsida (Skatteverket om kostförmån) om kostförmån skulle jag säga att det inte är fel att göra detta.


Där står bl.a ”Om den anställde av sin nettolön betalar ett belopp som motsvarar det skattepliktiga förmånsvärdet enligt ovan uppkommer inte någon skattepliktig förmån, och det även om måltiden skulle kosta mer.”

 

Om den anställda betalar för förmånen minskas förmånsvärdet med motsvarande belopp (61 kap. 4 § IL).

I praktiken ska det vara frågan om att den anställda av sin nettolön betalar för kostförmånen.”


Var har du läst att momsen inte ska dras? Då ska istället hela beloppet inklusive moms tas upp som en kostnad och dras av? 

Hej

Följ då instruktionen som jag skickade till dig. Efterom måltider inte är en avdragsgill kosntad så bör det inte vara någon moms på detta. 

"Det är inte ovanligt att en arbetsgivare vid tjänsteresor betalar för anställdas måltider

Utgångspunkten är att utgifter för anställdas måltider under tjänsteresor utgör personliga levnadskostnader. De anställda ska då beskattas för en kostförmån för måltiden (schablonbelopp).

Kostnaden för måltiden är avdragsgill som en personalkostnad vid inkomstbeskattningen. Arbetsgivaren får inte avdrag för den ingående momsen på måltidskostnaderna. Istället får momsen räknas in i den avdragsgilla utgiften för måltiden."

Så de 10 kronor som det skulle beräknas moms på anses som en avdragsgill kosntad men momsen skall inte dras av på de 10 kronor som blir skillnaden mellan vad du betalt och summan du återbetalat.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim