Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MagdaBR
MEDLEM

Kostnader för VA markanläggning

Hej,

har en kund som har enskild firma med en jordbruksfastighet. Under 2021 har man grävt för kommunalt vatten och avlopp. Blir det rätt om man bokför fakturorna på material och arbetstid på 1150 med avskrivningstiden på 20 år ? Kostnaderna uppgår till ca 180 00 (material och arbete). Tack på förhand!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket information om just kostnader gällande VA och om detta skall bokföras som en tillgång eller som ett direktavdrag . Jag skulle säga att det beror på om det räknas som en reparation/underhåll eller nybyggnation/förbättringar. Jag kan inte hitta något i denna samt denna vägledningen hos Skatteverket att man inte får lov att ta upp detta som en tillgång, så det bör vara okej att bokföras mot 1150. Om rören har en ekonomisk livslängd på 20 år normalt sätt så bör det också vara okej att ta som avskrivningstid. Mitt råd är att fråga Skatteupplysningen om detta alternativt en konsult som kan ge dig ett mer information kring hur detta skall hanteras. 

Ha det fint!

Josefine