Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Kostnader frånstyckning tomt

Hej,

 

Jag har fått en tomt frånstyckad och den kommer säljas framöver.

Nu har räkningen från Lantmäteriet kommit för själva lantmäteriförrättningen.

Hur skall jag bokföra den?

Jag har läst mig fram till att denna avgift inte är avdragsgill nu i min enskilda firma (Lantbruk) utan den skall kvittas mot ev vinst vid försäljningen, stämmer det?

Hur bokför jag då själva räkningen nu?

Sedan har jag kommit fram till att jag behöver skriva ned värdet på min mark med värdet av den frånstyckade tomt delen och det tror jag mig kunna göra direkt nu eller?

 

MVH

Roger Berg

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är tyvärr lite snårigt just detta ämnet, så det är inte helt enkelt att svara. Det stämmer att denna avgiften inte är omedelbart avdragsgill utan räknas in i omkostnadsbeloppet för försäljningen sedan. Så om man tolkar detta så bör du kunna bokföra den räkningen som ett eget uttag nu ( 2013 ), eftersom det inte är något som är avdragsgillt. 

 

Gällande att skriva ner ditt värde av marken så är det tyvärr lite klurigare, och skulle rekommendera dig att kontakta en konsult för att hjälpa dig med det. Innan försäljningen har skett så äger ju den enskilda firman fortfarande marken, så jag skulle säga att man snarare bör skriva ner värdet efter försäljningen är gjord. Det kan du dock alltid dubbelkolla med tex Skatteverket eller Bokföringsnämnden.

 

Ha det fint!

/ Josefine

ok, låter logiskt men hur kommer kostnaden med som avdrag senare då när själva försäljningen har skett och ev skatt skall beräknas?

 

/Roger

 

En avstyckning typ höjer ju egentligen värdet på fastigheten/tomtmarken då du "kostar på" den en åtgärd. Den får då bokas som ett tillägg på det bokade fastighetsvärde du har, kan ibland finnas ett bokfört värde för inköpet. När du säljer den så ingår då avstyckningskostnaden i ditt anskaffningsbelopp för den delen och sänker därmed vinsten och följdaktligen skatten. Om nu den avstyckade delen blir tomtmark (för boende) och tidigare var åker/skogsmark så bör det däremot bli en sänkning av ditt anskaffningsvärde på näringsfastigheten.