Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

IFK Ås
MEDLEM

Kostnader och intäkter tillhörande föregående år

Hej, 

Jag har tidigare jobbat i VISMA förening och vi bokför enl. kontantmetoden.

Det händer vid årsskiften att man får leverantörsfakturor och att man skickar kundfakturor som tillhör föregående år.

I detta fall har jag en sponsorfaktura vars intäkt skall tillhöra 2022 men bankhändelsen inträffar 2023. På samma vis är det med några leverantörsfakturor, de skall tillhöra 2022 men betalas 2023.

 

I tidigare system bokförde jag detta i 2 steg. Intäkten bokförde jag mot aktuellt intäktskonto 2022 och med ett upplupet konto (1700 i mitt fall) som motkonto. När väl transaktionen inträffade 2023 bokfördes detta mot bank och samma upplupet konto (1700).

Hur gör jag detta i eEkonomi ?

 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur detta fungerar i Visma eEkonomi, då det blir lite mera automatiskt hanterat när det gäller just leverantörsskulder och kundfordringar mellan räkenskapsår. Detta är när du får/skickar fakturor i 2022 men betalningen sker i 2023. 

 

Om det faktiska upplupna intäkter och kostnader, dvs när du får fakturorna i 2023 och betalningen sker i samma år, men själva intäkten och kostnaden tillhör 2022 så kan du följa denna artikeln över hur du skall hantera det. Där finns det ingen automatisk hantering utan det blir manuellt.

 

Ha det fint.

Josefine

Jag har lyckats röra till detta rejält i min lilla förening. Finns det möjlighet att NI kan koppla upp Er så vi kan reda ut detta..?

 

Hej igen!

 

Tyvärr kan supporten endast hjälpa till med progamrelaterade frågor och inte om det gäller hur du skall hantera själva bokföringen av detta. Så om du behöver hjälp med hur det funkar rent programmässigt går det utmärkt att kontakta supporten och de kan koppla upp sig vid behov. Det kan också vara värt att tänka på en omstart av programmet om det blivit för mycket fel, vilket du kan få hjälp av supporten kring hur du gör det.

 

Om du behöver hjälp med hur du skall göra det rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en redovisningskonsult som kan se din bokföring och hjälpa dig med hur du korrigerar på bästa sätt. På vår hemsida hittar du information om konsulter som använder sig av våra program. 

 

Ha det fint.

Josefine