Hej!
Jag har några kunder som har betalat in pengar till fel konto - mitt privata, inte till mitt bankgiro (som jag nyligen skaffat) och skulle behöva hjälp med hur jag ska bokföra det så att det blir rätt.
Jag är rätt ny på Visma och bokföring över huvudtaget så jag har letat här på sidan, men inte lyckats lösa det.
Det jag skulle vilja är att pengarna flyttas till mitt företagskonto istället och att det ska synas att fakturan är betald.
Har försökt mig på några varianter själv, men inte lyckats så bra.. antingen ser fakturan obetald ut eller så stämmer inte saldot på företagskontot 1930 med det verkliga på banken. (så jag är även tacksam för tips på hur jag justerar det så att saldot stämmer igen...)
Ha en fin dag!
Vänliga hälsningar,
Kicki
Flytta över pengarna från ditt privata bankkonto till företagskontot.
Gör en bokföringsorder där du betalar kundfakturorna med de pengar som till sist kom in på rätt konto.
//L
Hej Susann @Svenningssonskan
Tack för att du skriver en fråga i forumet.
Börja med att skapa en ny Kassa- och Bankhändelse på Sparkontot och välj Bokföringshändelse "Inbetalning av kundfaktura" och matcha mot fakturan som är inbetald.
Nästa händelse du får göra är att flytta pengarna från Sparkontot till Företagskontot:
Ny Kassa- och Bankhändelse på Företagskontot (eller utgå från den händelsen där pengarna kommit in via bankkopplingen på Företagskontot) och välj "Överföring mellan egna bankkonton" det vill säga från Sparkontot till Företagskontot, så ska pengarna hamna rätt.
Ha en fin dag och väkommen tillbaka till forumet
//Tinna
Hej, här är min situation densamma. Jag har fått betalt för en kundfaktura till mitt privatkonto. När jag sedan skulle flytta dem satte jag av misstag in pengarna på företagets sparkonto och har sedan fått flytta dem vidare till företagskontot. Nu undrar jag hur jag bokför pengarna in på sparkontot (1940) och sedan vidare ut till företagskontot (1920) där jag sedan kan matcha dem i Kassa- och bankhändelser som en betalning av den bokförda fakturan.
Mvh
Susann
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.