Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste jag skatta på vinst även om vinsten är kvar i bolaget?

Hej!

 

Har ett Handelsbolag som går med vinst först gången detta bokslut. Jag undrar ifall jag måste skatta på pengarna även om de ligger kvar i företaget? Jag måste nämligen göra en större investering/renovering med de pengarna och vill ju självklart inte behöva skatta för dem först.

 

Skulle alla inköp/investeringar ha behövts gjorts innan årets slut isåfall? Låter konstigt tycker jag.

Någon som vet vad som gäller? 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Svar ja. Men... Du får göra avsättning till periodiseringsfond och expansionsfond innan skatten beräknas. Och om du har gamla underskott får du dra dem först. 

 

Thomas51
CHAMPION

För ett handelsbolag är det delägarna som skattar för sin andel av vinsten. Alla pengar kan därför vara kvar i bolaget. 

 

Hej på er!

 

På verksamt.se kan ni läsa mer om vad som gäller i stycket Skatter och avgifter för handelsbolag.

 

Var rädda om er och ha en fin dag!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så bara för att klargöra det, om företaget har gått med vinst, så länge pengarna ligger kvar i företaget och inget eget uttag görs så behöver de inte skattas på? Jag tycker inte att det framgår tydligt varken på verksamt eller på skatteverket ifall det ska skattas på pengarna fast ett eget uttag ännu inte gjorts.

 

Tack på förhand

Handelsbolaget ska inte skatta något. Du och de övriga bolagsmännen SKA skatta för sin del av vinsten genom att ta upp den vinsten i sina privata deklarationer (efter avdrag för avsättning till ev periodiseringsfond o/e expansionsfond). Spelar ingen roll om ni tagit ut pengarna eller ej. Om ni kan betala skatten utan att ta ut pengar ur bolaget kommer hela vinsten att stå kvar i bolaget.