Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JL____
MEDLEM

Matcha kundfakturor när kunden dragit av pengar istället för att fakturera oss. Visma Eekonomi

Hej!

Någon som vet hur vi ska bokföra detta?

För en tid sålde sålde vi skrot åt en kund. Företaget betalade ut pengarna till oss. Kunden skulle i sin tur sedan fakturera oss den summan.

Så här såg våra kontering ut;

1900 D 10522 kr

3612 K 10522 kr.

_______________________

I ett senare skede utförde vi tjänster åt ovannämnda kund och skickade två fakturor.

3041 K 11900 kr

2611 K 2975 kr

1510 D 14875 kr

och nästa faktura

3041 K 2975 kr

2611 K 743,75

1510 3719 kr

3740 K 0,25

 

Istället för att fakturera oss för skrotet, och betala sina två fakturor har dom dragit av 10522 kr från dessa två fakturor och betalat in mellanskillnaden.

Är det någon som vet hur vi går till väga för att bokföra detta i eekonomi och få bort det från reskontran?

Mvh,

JL

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Okej, så ni sålde något åt kunden som kunden sedan skulle fakturera er? I sådana fall så behöver ni fortfarande få något form av underlag till detta från kunden, men att kunden betalade in mellanskillnaden går självklart bra. Glöm bara inte att be om korrekt underlag för det kunden dragit, dvs försäljning av skroten. 

 

Jag skulle säga att det bör bli antingen en debitering av konto 3612 alternativt ett 46XX konto beroende på om man kan anse att den försäljningen av skroten verkligen skall hanteras som en intäkt hos er och sedan någon form av vidarefakturering från kundens sida, eller om det blir mer som en kommissionsförsäljning där du säljer i kundens namn. Med tanke på att ni inte tagit något för tjänsten så antar jag att det egentligen inte borde påverka er resultat utan borde egentligen bokförts mot ett temporärt skuldkonto, men det kan man alltid dubbelkolla med tex Skatteverket eller BFN. 

 

Rent bokföringsmässigt så hade du bokfört bort dina fordringar från 1510 och sedan debiterat 3612 om den försäljningen inte skall påverka ditt resultat alternativt mot något 46XX konto om det skall synas i ditt resultat. 

 

I Visma eEkonomi kan du hantera det genom att skapa en kreditfaktura på 10522 kr som du matchar mot den ena fakturan och sedan matchar du betalningen under Kassa- och Bankhändelser mot resterande belopp på fakturorna. Då blir alla fakturorna slutbetalda och kvittade.

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så rekommenderar jag att du slår en signal till våra kollegor på supporten

Ha det fint!


Josefine

Vilken bra hjälp, tack!

Ska kreditfakturan ha samma datum som en av fakturorna?

Mvh 

JL

Hej igen!

 

Inga problem alls!. Ja den kan ha samma datum som en av fakturorna då själva underlaget i sig är det du får sedan från företaget som skall fakturera er för den delen. Så denna kreditfakturan är enbart ett sätt att hantera det i programmet på ett enkelt sätt. 

 

Ha det fint!

Josefine

Får det inte att fungera 😕 När jag gör en kreditfaktura på 10522 kr så räknas det på moms ( är omvänd moms på skrot så den har skrotföretaget betalt in) och då blev kreditfakturan  på - 13 153,00 så nu stämmer inte summorna att stämma av.

Vet du hur jag rättar till detta?

Hej!

Det kan vara så att omvänd skattskyldighet inte är inlagt på kunden. Gör inställningen på kunden och skapa därefter upp kreditfakturan igen 🙂 

Mvh
Marielle

Hej, tack för svar!

Om jag lägger in omvänd skatteskyldighet på kunden, blir det att vi ska betala skatten då? Den är ju redan betald av företaget som köpte skroten, vi är endast en mellanhand. Eller hur funkar det (ursäkta alla frågor men vill inte röra ihop bokföringen ännu mer ) 🙂

Hej igen,

Vid omvänd skattskyldighet är det köparen (dvs mottagaren av fakturan) som betalar och rapporterar både ingående och utgående moms till Skatteverket. Du betalar alltså ingen skatt 🙂 

Önskar dig en fin dag! Återkom om du har fler frågor.

Mvh 
Marielle

Nu har vi fått till det.😛

Tusen Tack för all hjälp!🤗