Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

OscarR
MEDLEM

Dropshipping och bokföring.

Jag har en leverantör i utlandet(kina) som jag lägger ordrar hos löpande(jag har inget lager), hur ska jag bokföra dessa betalningar som jag gör till min leverantör. Jag får ingen faktura, utan det är direktbetalningar som görs via paypal eller banköverföring till dem för produkter som jag har upplagda i deras system. I efterhand kan jag plocka fram en faktura på alla mina inbetalningar (produktkostnad, frakt, totalbelopp) via min leverantörs system.

 

Exempel på vilka konton och hur det skulle se ut skulle uppskattas enormt.

 

Jag undrar också hur jag skulle kunna bokföra en större klumpsumma, som betas av allt eftersom jag lägger ordrar, för den möjligheten har jag hos min leverantör.

 

/Oscar

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @OscarR

Varmt välkommen som ny forummedlem - vi är jätteglad över att du vill vara en del av vår gemenskap 🙂 


Tyvärr har jag själv ingen erfarenhet av just dropshipping men har letat efter information som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen. 

I tråden Dropshipping, moms och bokföring hittar du information och rekommendationer. Vi har även artikeln Dropshipping – e-handel utan lager i Sverige (guide) som visserligen inte beskriver hur du bokför men som ändå innehåller en del tips och goda råd. 

 

Vanligtvis när det kommer till dropshipping och bokföring rekommenderar vi våra kunder att ta hjälp av en konsult för att få råd kring hur detta bör hanteras i bokföringen. Det gör vi eftersom dropshipping kan vara lite klurigt och vi är måna om att allt ska bli rätt och riktigt för dig. Vi har även många kunniga forummedlemmar som kanske har möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter och ge rekommendationer till Oscar? Mycket uppskattat om ni vill hoppa in i tråden och ge några goda råd.  

 

Hoppas du hittar ett bra sätt att hantera detta och att vi ses snart igen i forumet. 

//Tinna

Tack för svar Tina, vi får se om någon annan kanske ser detta och har något svar på hur jag ska hantera detta. Ska titta dem länkarna du skickade.