Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Missat att betala in arbetsgivaravgift och skatt för decemberlön 2023. Hur bokför jag inbetalning?

Hej

Sitter med min deklaration och konstaterar att jag klantat mig rejält. Jag har glömt att betala skatt och arbetsgivaravgift för anställda för lön de fick i december 2023 och jag har även glömt att skickat in en filen för arbetsdeklaration till skatteverket. Givetvis ska jag betala in det omgående, men frågan är om bokföringsdatumet ska sättas det datumet som det skulle ha betalats in eller på datumet då summan betalas in? Hur påverkar det min deklaration? Hur gör jag? Väldigt tacksam för omgående hjälp

Företaget är enskild firma.

 

MVH

Thomas

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

När det gäller inbetalningar till skatteverket och skattekontot så skall du alltid hantera detta på inbetalningsdatumet så du skall göra bokföringen av detta i 2024.

I samband med att löner betalas ut så bokförs det upp skulder för skatt och arbetsgivaravgift så du har med dig dessa in i 2024 och kan reglera de skulderna då.

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

Thomas1967
UTFORSKARE

Hej och tack för svar.  Hänger inte riktigt med.  När jag ska skicka in filen till skatteverket står det Ange det datum då skatt och arbetsgivaravgifter ska bokföras på ditt skattekonto. Ska jag ange datumet som det skulle skickats in, dvs 2024-01-16 eller ska jag ange det faktiska datumet jag skickar in filen? Jag använder Lön direkt.

Mvh

Thomas

Hej

Du använde datumet du skickar in filen. Då inget har skickats in i januari så går det inte att bakdatera det.

/Joachim