Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BaJaFIT
MEDLEM

Missat bokföra Balanserad vinst eller förlust tidigare år

Hej,

 

Jag har eget AB och har precis upptäckt att jag missat bokföra tidigare årstämmors beslut om vinstfördelning (inga utdelningar har beslutats) för flera tidigare år, vilket gör att kontona 2098 och 2091 ser fel ut. Jag vet, korkat av mig. Det i sig har inte påverkat tidigare års resultat och moms, men är helt enkelt fel. 

Jag håller nu på att göra mitt nuvarande års bokslut och årsredovisning och undrar vad jag ska göra för att det ska bli rätt:

-Låsa upp varje år det missats och skapa manuell verifikation 2098 (debet) och 2091 (kredit) för varje års resultatfördelning tills jag kommer till nuvarande år?

-Skapa manuella verifikationer 2098 (debet) och 2091 (kredit) under nuvarande olåsta period för varje års resultatfördelning?

-Skapa en manuell verifikation 2098 (debet) och 2091 (kredit) under nuvarande olåsta period för alla missade års totala resultatfördelning?

-Något annat förslag?

 

Tacksam för hjälp och råd!

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då man inte skall bokföra mer på avslutade år så skulle jag säga att det bästa och enklaste är att du gör en justering av det totala utgående saldot på 2098 i året  som skall avslutas nu.

-Skapa en manuell verifikation 2098 (debet) och 2091 (kredit) under nuvarande olåsta period för alla missade års totala resultatfördelning?

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack så mycket för svaret, provar det!