Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Missat bokföra fastighetsskatt för AB

Jag använder mig av deklarationsmodulen i Visma eEkonomi där jag varje år har fyllt i fastighetsskatten manuellt, men jag har under några års tid missat att detta även behöver bokföras manuellt.

Detta har resulterat i saldot på konto 2510 är för högt eftersom det innehåller flera års fastighetsskatter som ännu inte är bokförda på konto 5191.

Hur rättar jag detta i efterhand?

Kan jag i år kreditera konto 2510 och debitera konto 5191 för samtliga års fastighetsskatter?

Hur ska detta rapporteras till Skatteverket?

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Har du fyllt i på deklarationen så att kostnaden belastat resultatet eller bara underlaget så att den "bara" debiterats skattekontot? Om du inte har justerat resultatet i deklarationerna ska du göra som du föreslagit och eftersom fastighetsskatten är avdragsgill blir det rätt.

Om du däremot dragit av kostnaden i deklarationen och redovisat ett lägre resultat än i  ditt bokslut blir korrigeringen nu inte avdragsgill. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har i deklarationerna för några år tillbaka endast fyllt underlaget så att endast skattekontot har debiterats, resultatet i deklarationen har inte belastats.

Om jag förstår ditt svar rätt så är det alltså ok att i årets deklaration justera för tidigare års "för höga" resultat? Jag behöver inte lämna in rättelser för tidigare år?

De tidigare åren är ju rätt deklarerade, så det finns inget att rätta. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu blir jag förvirrad. Är tidigare år verkligen rätt deklarerade?

I och med att tidigare års fastighetsskatter inte har bokförts har de inte heller dykt upp som kostnader i tidigare deklarationer, alltså borde väl deklarerat resultat varit för högt?

Kan jag ta upp alla föregående års fastighetsskatter som en avdragsgill kostnad i årets bokföring och deklaration och på så vis "komma ikapp"?

Det resultat som du har redovisat i deklarationerna är förhoppningsvis samma som i årsredovisningarna. Eftersom man inte får ändra inlämnade årsredovisningar får du i detta fall bokföra korrigeringarna när du upptäckt felen, dvs nu. Då blir det ju så att resultatet  kommer att påverkas (sänkas) nu även av tidigare års fastighetsskatter. 

Det blir heller inget att justera i nästa deklaration, jag var för snabb där - du deklarerar bara enligt det aktuella bokslutet som då innehåller den högre kostnaden. 

När du har fått slutskattsedlarna med fastighetsskatt på - hur har du bokfört denna skillnad mot den deklarerade skatteskulden? Se över detta också, och rätta ev felaktigheter i den konteringen samtidigt som du bokför tidigare års fastighetsskatter. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Då är jag med. 🙂

Tack för hjälpen!