Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lillebror
MEDLEM

Mobilabonnemang och tillägg hårdvara, vart kontera?

Hej

Har en fråga gällande mon första räkning på företags-abonnemanget.

 

Har följande:

ett telefon-abonnemang

ett mobilt bredbands-abonnemang

och en ipad som ligger på hårdvarutillägg.

 

ska man dela upp denna kostnad eller bokför allt på samma?

vilka konton används isf.?

 

Mvh

 

 

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns inte något krav att dela upp konteringen däremot kan det vara bra att göra det för att få en bättre kontroll över de kostnader man haft.
Personligen så hade jag valt att dela upp det på två olika konton. 

Teleon och det mobila bredbandet på konto 6210 Telekommunikation och Ipaden på konto 5410 Förbrukningsineventarier.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

tack för snabbt svar,

förstår jag det rätt så här; att jag ska föra in löpande (i det här fallet 270kr) varje månad kostnaden för ipaden på konto 5410.?

och abonnemangen på 6210?

 

eller är det okej att lägga hela fakturabeloppet på 6210? vilket jag ser är enklare i mitt fall.?

Hej

Måste dessvärre svara lite annorlunda om Ipaden är på delbetalning vilket jag nu inser.

Ipadens totalvärde bör du bokföra upp direkt så du får med den totala kostnaden och den totala momsen för den direkt. Det man har kvar att delbetala lägger man in som en skuld.

1. Då jag er har det totala beloppet inklusive moms för Ipaden så visar jag med ett exempel.

Tar i exemplet en totalkostnad inkl moms för ipaden på 8 100

Fakturan du betalar för mobil, bredband och hårdvara är på 750 kr.

337,50 av dessa är för Ipaden och resterande 412,50 är för mobil och bredbandsabonnemangen. 

Den första betalningen bokförs då på följande sätt

1930 bank Kredit 750 
5410 Förbrukningsinventarier Debet 6 480
2641 ingående Moms Debet 1620 
6210 telekommunikation Debet 330
2641 Ing moms Debet 82,50
235X Skuld för avbetalningen Kredit 7762,50

2. När du sedan betalar in pengar för obonnemang och Ipad i fortsättningen så bokförs det på följande sätt. Använder samma belopp för enkelhetens skull.

1930 bank 750
6210 Debet 330
2641 debet 82,50
235X Debet 337,50

Du får gärna återkomma med det totala Värdet på Ipaden och samtliga beloppen du har på den första avbetalningsfakturan så kan jag göra en korrekt konteringsförslag åt dig.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

 

Hej

så nu har jag fått fram lite underlag

svaret från tre om totalsumman på ipaden var: Ta 270x24=6 480kr

tack för hjälpen med detta, och ser fram emot en lösning hur jag ska kontera. 🙂

Skärmbild.jpg

 

 

Hej

Tack för underlaget. Om detta var underlaget som avser den första inledande betalningen och alla beloppen på detta är inklusive moms så skall detta underlaget bokföras på följande sätt.
 

 

De kommande betalnigarna som du gör skall inte bokföras på samma sätt. Gör ett nytt konteringsförslag av samma underlag hur du skall hantera Ipaden på de kommande betalningarna.

 

 

Hoppas detta blev begripligt. är det något du underar över så är du välkommen att återkomma.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
 

Hej 

Tack för detta svar, dock är kostnaderna ex moms, men är väl bara att ändra summorna då?

Hur gör jag då på första till 2350, ska denna vara ink eller ex moms?

tack igen för ditt engagemang

Hej

Det stämmer du får justera summorna och lägga på moms.

Summan på 2350 Blir inkl moms dvs det belopp som du har kvar att betala. Det redovisas dock inte någon moms på det när du betalar av restbeloppet. Den momsen har du redan redovisat genom att ta upp hela kostnaden för Ipaden vid första betalningstillfället.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

edit... igen

Nu har jag fått in alla sifffror, men frågor återstår 😥

Vad ska det vara ifyllt på avdragsgill moms?

verkar allt annat stämma?

hoppas du kan hjälpa mig med det sista.

bifogar bild.

Lillebror_0-1694774532762.png

 

 

Hej

Du har fått med den avdragsgilla momsen i den kontering du bifogat. De raderna du har med belopp och konto 2641 är den avdragsgilla momsen. 

Så hela konteringen ser helt korrekt ut

Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg.