Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SBJ111
MEDLEM

Hur bokför jag paypal

Hej, 

undrar hur jag ska bokföra min paypal faktura. 
den är betald i USD. Hur funkar det med moms och liknande? Är inköp från pakistan men undrar även hur de funkar om de är annat land utanför eu också eller om det är inom eu. Allt med moms och sådär. 

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om inköpet gäller varor så bokförs detta på t ex konto 4060 inköp varor utanför EU. Detta kontot får du lägga upp i kontoplanen under Anställningar kontoplan.

Det kommer behöver redovisas moms på det monetära tullvärdet senare när du får underlaget från fraktbolaget eller tullverket. Det redovisas då en fiktiv importmoms till skatteverket. När detta bokförs så använder man konto 4545 i debet och 4549 som motkonto i kredit. 

Ett monetärt tullvärde på 5 000 kr bokförs då på följande sätt när man får underlaget från fraktbolaget/tullverket.


 

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Tack för svar! Vad är det för momssats man redovisar utanför eu och även om köpet är innanför eu? Vilket konto används till momsen?

Menar då inte på tullen som du beskrev de förstod jag. Tänkte mer på själva inköpet av varor, det beloppet som man betalar till paypal 

Hej

Inköpet bokför du enbart mot konto 4060 utan momssats om det är inköpt från ett land utanför EU. 

Om inköpet skulle ske från ett annat Eu land så använder du konto 4056 inköp varor 25 EG och momskod 20. Görs inköpet från ett Euland redovisas den fiktiva momsen direkt vid inköpet.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack så mycket för bra svar. En fråga till då gällande detta med tull. Jag har ju fått en faktura från paypal för varorna jag köpt utanför EU och sedan har jag fått från postnord där jag ska betala importmoms och deklarationsavgift.
Det monetära tullvärdet vad är det? Hur ska allting bokföras? Det exemplet som du gav var det på tullvärdet? alltså hela värdet på de jag köpt in? 
Tycker fortfarande detta känns lite krångligt och läskigt så hoppas du kan hjälpa mig 🙂
Vill alltså veta hur jag bokför själva fakturan och de ja fått från postnord med importmoms och deklrataionsavgift.

Hej

Om det fraktats via postnord så är nog värdet så pass lågt att de hanterat tullvärdet åt dig.  Det kan dock vara en ide att kontakta tullverket och höra med dem om det skall redovisas någon importmoms på detta inköpet.

Jag kan dock hjälpa dig med hur du bokför fakturan från Postnord. jag skulle dock behöva en bild där man kan se fakturaraderna på underlaget från Postnord.

Ha det fint så länge
Joachim

SBJ111
MEDLEM

Ja men jättegärna, tack snälla! Bifogar inköpet som gått genom paypal och faktuan ifrån postnord. Förklara gärna vilket av beloppen man beräknar momsen oså också 🙂 
Vad snällt av dig! paypal.jpegtull.jpeg

Hej

Tack för underlagen.

1. Själva inköpet från Usa bokför du helt utan moms som jag nämnde i ett tidigare svar. Konto 4060 inköp av varor från land utanför Eu kan du t ex använda.

2. Det var som jag misstänkte att värdet mest troligt är så pass lågt att det inte behöver redovisas någon importmoms.

Postnordfakturan bokför du på följande sätt

 

Ha en riktigt skön helg när arbetsveckan är slut.
Joachim