Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Momsregistrerad i England - hur bokföra försäljning?

Hej,

 

Jag ska sälja varor i Storbritannien och eftersom varorna både tillverkas, lagerhålls och skickas inom Storbritannien till privatkunder har jag nu momsregistrerat företaget i Storbritannien.

 

Jag har ett separat program som man ska använda för att ange sin moms på försäljningen som skett i landet och som ska skickas in till Storbritanniens skatteverk, men min fråga är hur jag bokför själva försäljningen av varorna i det svenska bokföringsprogrammet? 

 

Jag kommer ju inte betala någon svensk moms till Skatteverket då jag betalar momsen till Storbritanniens skatteverk istället.

 

Mvh

Sofia

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inledningsvis så bör du kontakta skatteverket och kontrollera med dem om försäljningen skall redovisas i ruta 36 i momsrapporten eller om den inte skall vara med i momsrapporten alls.

Du har helt rätt i att du inte skall redovisa någon svensk moms till skatteverket men det kan vara så att försäljningen skall vara med i ruta 36.

Får du svar från skatteverket att den skall redovisas i ruta 36 bokförs den på konto 3055 med momskod 36.
Är svaret att den inte skall tas upp i momsdeklarationen alls så måste momskoden tas bort. Du kan använda samma konto 3055 men ta bort momskoden i verifikationen innan du bokför den.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

sofia_12
UTFORSKARE

Hej!

 

Tack för svaret. Gäller detsamma för själva inköpen av varorna som jag ska sälja? Dvs att jag måste kolla med dem om de ska med i momsdeklarationen eller inte?

 

Vilka konton ska jag i så fall bokföra dessa på? Det är varor som i Sverige skulle ha momssats 12% men som i England har momssats 25%.

Hej

Kontrollera det också med skatteverket. Är rätt speciellt med treparthandel/droppshipping som det rör sig om här. Då varorna aldrig kommer in i Sverige så hanteras det på ett speciellt sätt så det är svårt att ge ett exakt svar om konton mm innan du fått ett definitivt svar av skatteverket.

Då du skall betala in moms för försäljningen och då tillverkningen och skeppningen av varorna sker inom Storbritannien så är frågan om inte den momsen också skall redovisas i England.  

Du är dock välkommen att återkomma när du har fått det svaret 

Hej,

 

Jag talade med Skatteverket och de sa att varken inköpen eller försäljningen ska med i den svenska momsdeklarationen alls.

 

Ja det stämmer att momsen för både inköp och försäljning inom Storbritannien kommer att redovisas i den engelska momsdeklarationen.

Hej

Då försäljningen/inköpen inte skall vara med i momsdeklarationen alls så är det enklast att lägga upp var sitt nytt konto i kontoplanen för detta. Dels för att du kan ge dem ett namn som är lätt att komma ihåg och dels för att slippa ta bort momskoderna på de som redan finns för försäljning/inköp från länder utanför EU.

 

Bifogar två förslag på konton nedan som du kan lägga upp under Inställningar > Kontoplan. Använd knappen nytt konto uppe till höger för att skapa kontot.


 

 

Hoppas detta hjälper dig i hanteringen av bokföringen av dessa poster.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim
 

Tusen tack! Vilket konto kan jag använda för inköp av tjänster i Storbritannien?

Hej

Gäller frågan angående tjänsterna samma verksamhet dvs att tjänsterna omsätts i Storbritannien eller gäller det tjänster som du kan använda dig av när du befinner dig i Sverige?

Om tjänsterna omsätts i Storbritannien så kan du använda det konto som passar för tjänsten men ta bort eventuell momskod helt. Ingen moms skall redovisas då. Gäller t ex resor och boende när du är på plats i storbritannien.

Gäller det tjänster som går att nyttja även när du är i Sverige t ex en IT tjänst så  använder du istället konto 4531 inköp av tjänster från land utanför EU med momskoden 22.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Bör det inte finnas ytterligare ett konto för beräknad moms på försäljningen till Storbritannien? All försäljning som under 135 GBP per köp ska ju deklareras till HMRC och betalas in där förr eller senare? Då bör väl den beräknade momsen 


Kanske bör man till och med skilja på och ha två separata försäljningskonton? Ett för försäljning som understiger 135GBP (där säljarens står för moms, tull etc) och ett för försäljning som överstiger 135 GBP (där köparen ansvarar för moms, tull etc). . .

  

Hej

Då detta är en specifik typ av fråga som jag desssvärre inte alls är insatt i och vågar ge mig på ett svar på så bör du ta kontakt med en konsult eller revisor för hjälp med detta. 

/Joachim

Jack Russell
MEDLEM

Hej Sofia

Hur gick du tillväga för att momsregistrera ditt företag i Storbritannien, vi har tittat på den engelska skattemyndighetens hemsida men det verkar väldigt komplicerat